Klanten willen steeds vaker digitaal geholpen worden. Volgens John van Vianen, Directeur Zakelijke Markt bij VodafoneZiggo, is dit één van de redenen waarom het voor ondernemers loont om te digitaliseren. ‘’Sterker nog: je ziet dat bedrijven die investeren in digitalisering, vaak beter presteren dan bedrijven die dit niet doen.’’
‘’Er zijn momenteel een aantal ontwikkelingen gaande die het belang van digitalisering laten zien’’, vertelt John. ‘’Naast het feit dat klanten online geholpen willen worden, zie je ook dat bedrijven moeite hebben om geschikt personeel te vinden. Door je als bedrijf te digitaliseren, weten klanten je beter te vinden en kan je effectiever personeel aantrekken en behouden.”
‘’Daarnaast gebruiken bedrijven digitalisering om hun concurrentiepositie te verbeteren én om duurzaam te ondernemen. Zo kun je je CO2-uitstoot verminderen als personeel minder vaak hoeft te reizen.’’
Wat valt er precies onder digitalisering?
Volgens John gaat digitalisering niet alleen om de online ervaring van een klant. ‘’Als mkb’er moet je natuurlijk ook je boekhouding doen. Wanneer je dit uitbesteedt of door middel van een online boekhoudpakket doet, heb je meer tijd over voor andere zaken – zoals het aantrekken van nieuwe klanten.’’
‘’Verder is digitaliseren een manier om je klantbereik te vergroten. Als ik bijvoorbeeld op zoek ben naar een schoenmaker, typ ik dit in via Google met de plaatsnaam waar ik woon. Het is voor mkb’ers belangrijk om een website te hebben waarmee ze makkelijk te vinden zijn. En dat alle belangrijke informatie simpel en snel is te vinden voor de klant.’’
Lees ook: Goed werkende technologie maakt werken leuker
Investeren in digitale bescherming
Digitalisering brengt in sommige gevallen helaas ook risico’s met zich mee. ‘’Zo’n 43 procent van alle cyberaanvallen in Nederland is gericht op het mkb’’, aldus John. ‘‘Investeren in een goede digitale bescherming is daarom essentieel. Je verdient deze investering meestal snel terug, want als je slecht beschermd bent – en klantdata door een cyberaanval op straat komt te liggen – kost dit een hoop geld. Ben je goed beschermd, dan blijven deze kosten je waarschijnlijk bespaard.’’
Why telecom matters
Vodafone Group heeft een rapport gepubliceerd dat het belang van digitalisering en connectiviteit aanstipt: Why telecom matters. Het onderzoek concludeert dat telecomcommunicatie, zoals een goede stabiele 5G-verbinding voor medewerkers, een sleutelrol speelt in het in het bevorderen van connectiviteit, innovatie en productiviteit in meerdere sectoren. Denk aan de industrie, gezondheidszorg en milieu.
Ook John ziet in dat goede connectiviteit veel kansen creëert, juist voor het mkb. ‘’Als je medewerkers hebt die altijd en overal bereikbaar zijn en de juiste tools aangeboden krijgen, zal dit veel betekenen voor hun productiviteit.’’
Lees ook: Zo zet je YouTube in als marketingtool
Internet of Things
‘’Je ziet ook dat steeds meer bedrijven gebruikmaken van IoT, Internet of Things. Hiermee worden producten bedoeld die via het internet zijn verbonden en online gegevens kunnen uitzenden. In de industriesector gebeurt dit al steeds meer. Zo zijn er applicaties waarmee je kan inzien waar graafmachines zich bevinden, of containers. Je ontvangt real-time data dat kan helpen om zo efficiënt mogelijk te produceren.’’
Een goede 5G-infrastructuur is essentieel voor IoT. Wil je meer weten over hoe het precies werkt en wat het voor jouw bedrijf kan betekenen? Je leest het op deze pagina van Vodafone Business.
Lees ook: 5 trends op het gebied van digitalisering
Beeld: iStock