Deze site is een initiatief van VNO-NCW en MKB-Nederland

Duurzame bezorging: zo pak je het aan

Hoe duurzaam is jouw logistiek? Ondernemers die duurzaamheid serieus nemen, denken goed over dit onderwerp na. Belangrijk hierbij is de bezorging, een aspect waarmee je een groot verschil kunt maken. Bovendien is duurzame bezorging iets wat steeds meer klanten van een online bedrijf verwachten. Een extra motivatie om met dit onderwerp aan de slag te gaan! Hoe pak je het aan? 

Consument wil duurzame bezorging 

Veel ondernemers zijn bezig met het verduurzamen van hun bedrijfsvoering, bijvoorbeeld omdat ze willen bijdragen aan een beter milieu of omdat regelgeving verandert. Maar daarnaast is duurzaamheid ook een eis die steeds meer consumenten aan webshops en andere ondernemingen stellen. Het onderwerp biedt dus ook kansen voor ondernemers die verder willen groeien. 

Uit onderzoek (Thuiswinkel Duurzaamheid Monitor) blijkt dat 66% van de consumenten duurzaam online winkelen belangrijk vindt. Zo’n 68% van de online shoppers zou kiezen voor een duurzame bezorgoptie als die aangeboden wordt. Ruim een derde is zelfs bereid meer te betalen voor duurzame bezorging. Kortom, het loont op alle vlakken de moeite om te investeren in duurzaam bezorgen. Een paar redenen op een rij: 

  • Beter voor het milieu 
  • Mogelijkheid om je van concurrenten te onderscheiden 
  • Efficiënter en vaak goedkoper 
  • Wens van steeds meer klanten 

Wat is duurzame bezorging? 

Eenvoudig gezegd is duurzame bezorging je producten op zo’n manier leveren dat de bezorging van een pakket zo min mogelijk negatieve impact heeft op het milieu. Dat is makkelijk gezegd, maar de uitvoering kan om flink wat denkwerk vragen. 

Oplossingen voor duurzaam bezorgen 

Je denkt bij oplossingen voor duurzaam bezorgen misschien vooral aan het vervoersmiddel waarmee je pakketten bezorgt. Maar er is meer mogelijk. Bekijk hieronder een paar manieren waarop je duurzamer kunt bezorgen. 

Alternatieve brandstoffen 

Een voor de hand liggende oplossing voor duurzaam bezorgen is niet langer vervuilende bezorgauto’s te gebruiken, maar te gaan voor elektrische bestelauto’s.
Een andere optie is om HVO100 (Hydrotreated Vegetable Oil) brandstof te tanken in plaats van diesel. Deze fossielvrije brandstof heeft zo’n 90% minder uitstoof dan diesel. Een mooie oplossing als de aanschaf van een elektrische bestelauto financieel nog buiten je bereik ligt. Grote bezorgdiensten zoals PostNL en Ampère kiezen steeds vaker voor een van deze alternatieven. 

Fietskoeriers 

Fietsen is een zeer duurzaam vervoermiddel. Maar het kan ook een zeer efficiënte vorm van duurzaam bezorgen zijn. In grote steden worden fietskoeriers (of koeriers met bakfiets) steeds populairder. Niet alleen omdat het erg duurzaam is, maar ook omdat fietskoeriers in de drukte van de stad veel sneller kunnen bezorgen dan bestelbusjes. Je ziet ze daarom steeds meer in grote steden, denk maar aan de bakfietsen van Cycloon. 

Afhaalpunten en pakketkluizen 

Waarom altijd aan huis bezorgen? Veel mensen vinden het geen enkel probleem of zelfs veel handiger om hun bestelling op te halen bij een afhaalpunt. De pakketkluis is ook in opkomst, want daarmee kan iemand het pakketje ophalen wanneer het uitkomt. Bij deze manier van bezorgen kan de bezorger een groot deel van de pakketten op één plek achterlaten, waardoor hij een stuk minder kilometers hoeft te rijden. 

Volle bestelauto’s, geen lucht vervoeren 

Kan je logistiek efficiënter geregeld worden? Bij duurzame bezorging is het ook belangrijk dat je onnodige kilometers voorkomt. Benut het laadvermogen van de bestelauto optimaal en kijk kritisch naar je verpakkingen. Soms zit een relatief klein voorwerp in een grote doos met vulmiddel. Zonde van de ruimte en het extra verpakkingsmateriaal! Met kleinere verpakkingen, of verpakkingen op maat, vervoer je zo min mogelijk lucht. 

Efficiënte routes 

Wil je jouw pakketten duurzaam bezorgen, kijk dan ook naar de beste bezorgroutes. Is de route optimaal? Dan gaat de uitstoot per bestelling omlaag. De klant moet dan soms iets langer wachten op zijn of haar bestelling, maar uit eerder genoemde onderzoek blijkt dat veel mensen dat geen enkel probleem vinden. 

Gecombineerde oplossingen 

Nog een manier om je bezorging duurzamer te maken is door vervoersopties te combineren: een volle elektrische bestelbus brengt de bestellingen naar een centraal punt, waarna het laatste stuk uitgevoerd wordt door fietskoeriers. Staat er een verhuizing van de loods op de planning? Kijk dan naar een centrale locatie, zodat je van daaruit makkelijker fietskoeriers kunt inzetten. 

Duurzame opslag 

Last but not least: hoe duurzaam is je opslag? Het is het beginpunt van je bezorging, dus het is belangrijk hier goed naar te kijken. Een bedrijf als bol. heeft een klimaatneutraal distributiecentrum. Het gebouw maakt gebruik van wind- en zonne-energie, warmte-koudeopslag en opgevangen regenwater. 

Overstappen op duurzaam bezorgen 

Wil je werk maken van duurzaam bezorgen? Dan zul je een aantal dingen moeten doen: 

  • Formuleer je doelen op het gebied van duurzaamheid 
  • Breng in kaart hoe je nu pakketten bezorgt 
  • Bepaal hoe duurzaam – of juist niet – je huidige bezorging is 
  • Ga op zoek naar winstpunten en zet je wensen op een rij 
  • Informeer bij partners hoe het duurzamer kan en geef aan wat je zou willen 
  • Kies de oplossing die het best past bij wat jij wilt doen 
  • Implementeer de oplossingen die je kiest en communiceer over je duurzame bezorging 

Communiceren over duurzame bezorging 

Veel consumenten verwachten duurzame bezorging van een (online) bedrijf. Maar om ze te helpen ook te kiezen voor een duurzamere variant van bezorgen, moet je duidelijk communiceren over dit onderwerp. Heb je een duurzame methode van bezorgen? Informeer je klanten hier dan over. Laat weten wat je precies doet om bestellingen zo duurzaam mogelijk te leveren. Dat zal een extra goed gevoel geven als ze bij jou bestellen. Je laat zien dat je duurzaamheid serieus neemt, wat goede reclame is voor jouw bedrijf. 

Flexibele bezorgopties 

Je kunt je klant ook een keuze bieden: een gewone optie en een groene optie. Bijvoorbeeld: kiezen voor een bezorgoptie waarbij de route en capaciteit van de bestelbus geoptimaliseerd is. Of misschien heb je nu al een duurzamere optie, maar leg je nu niet uit dat dit een duurzame optie is, zoals afhalen op een pakketpunt. 

Heel belangrijk: geef duidelijk aan wat de groene optie is (bijvoorbeeld met een klein icoontje met uitleg), zodat je klanten heel bewust kunnen kiezen. En natuurlijk zou je deze groene optie alvast kunnen aanvinken, als extra stimulans om voor deze optie te kiezen 

Betalen voor duurzaamheid? 

Veel Nederlanders zouden graag kiezen voor een duurzame bezorgoptie, en ruim een derde is zelfs bereid daar extra voor te betalen. Maar dat betekent ook dat de meerderheid niet extra wil betalen voor een duurzame bezorgoptie. Gelukkig is duurzaam bezorgen in veel opzichten efficiënter, ook qua kosten. Bovendien gaat het de norm worden, want in het Klimaatakkoord staat dat de uitstoot in Nederland in 2030 met 49% verminderd moet zijn ten opzichte van 1990. Wellicht is het in de toekomst zo dat de consument extra moet betalen voor de niet-duurzame oplossing. 

CO2-uitstoot verminderen, klimaatneutraal winkelen 

Duurzame bezorging is een belangrijke manier om de CO2-uitstoot van je onderneming omlaag te brengen. Vooral voor de e-commerce is dit een belangrijk onderwerp, omdat het bezorgen van pakketten een groot deel van hun bedrijfsproces is. Andere manieren waarop je kunt werken aan het verminderen van je CO2-uitstoot zijn: 

  • Duurzaam inkopen 
  • Duurzame productie 
  • Afval scheiden en recyclen 
  • Energiebesparing 
  • Duurzaam wagenpark 

Duurzame verpakkingen 

Een andere manier om je CO2-uitstoot te verminderen, is door te kiezen voor milieuvriendelijke verpakkingen. Het zou zonde zijn als je bezorging groen is en de bestelling geleverd wordt in niet-duurzame verpakkingen. Duurzame verpakkingen maken een wereld van verschil en zijn een perfecte aanvulling op duurzame bezorging. 

Duurzame bezorging: zo pak je het aan