Deze site is een initiatief van VNO-NCW en MKB-Nederland

Duurzame verpakkingen: een wereld van verschil

Als online ondernemer wil je dat je producten veilig bij je klanten aankomen. Vandaar dat je goed nadenkt over het verpakkingsmateriaal dat je kiest. Vergeet hierbij niet rekening te houden met duurzaamheid, want duurzame verpakkingen maken een wereld van verschil. In dit artikel leggen we je uit waarom.

Voordelen duurzaam verpakken 

Met alle pakketten die er tegenwordig verstuurd worden, gaat er ook flink wat verpakkingsmateriaal doorheen. Dan hebben we het niet alleen over de (om)dozen, maar ook over eventueel (op)vulmateriaal dat je nodig hebt om het artikel stevig in te pakken. Waarom zou je kiezen voor duurzame verpakkingen? Kort gezegd: duurzaam verpakken is op alle vlakken de beste aanpak: met het oog op het milieu, je klant en duurzaamheidsdoelstellingen. We lichten deze drie onderwerpen hieronder kort toe. 

Voor het milieu 

De afgelopen jaren zijn de online aankopen flink toegenomen. Dat betekent dat er ook meer behoefte is aan verpakkingsmaterialen: karton, plastic en andere materialen. Je kunt je voorstellen dat dit ook voor veel afval zorgt. Door te kiezen voor duurzame verpakkingen met een lagere impact op het milieu kan de e-commercesector veel doen om de afvalberg kleiner en duurzamer te maken. 

Uitstraling op je klant 

Steeds meer consumenten vinden duurzaamheid een belangrijk thema bij het online shoppen, blijkt uit onderzoek van Thuiswinkel.org. Ze zullen eerder kiezen voor een webshop die dit onderwerp serieus neemt. Met een duurzame verpakking ziet je klant dat je werk maakt van dit onderwerp. Een geweldige manier om je te onderscheiden van je concurrenten en zo online te groeien. 

Duurzaamheidsdoelstellingen 

Thuiswinkel.org stelde samen met de e-commerce sector een Brancheverduurzamingsplan verpakken op. Hierin staan doelstellingen waardoor minder verpakkingen nodig zijn en de gebruikte verpakkingen minder belastend zijn voor het milieu. Hoe mooi is het als je al kun bijdragen aan dit verduurzamingsplan! Bovendien is er al wetgeving in de maak voor duurzamere verpakkingen. 

Wel of niet verpakken? 

Een eerste belangrijke vraag die je je als online ondernemer kunt stellen is: is het nodig om je product extra te verpakken? Veel originele verpakkingen zijn niet geschikt om een product voldoende te beschermen tijdens het vervoer. Maar soms kan het product prima in de primaire verpakking verstuurd worden. Je ziet dan ook steeds vaker dat webshops kiezen voor het versturen van het product in de originele verpakking. Dit komt ook doordat fabrikanten soms meer aandacht besteden aan hun productverpakking. Bol. kiest er bijvoorbeeld voor om producten als frituurpannen, ventilatoren en koffiezetapparaten gewoon in de originele verpakking te verzenden. Dat bespaart al een hele hoop verpakkingsmaterialen én geld. 

Wat is goede (duurzame) verpakking? 

Goede duurzame verpakking is verpakking die de balans heeft tussen goede bescherming en zo min mogelijk impact op het milieu. Soms is dat dus bijvoorbeeld een stevige doos, en soms juist niet. Een paar dingen om over na te denken als je duurzame verpakking wilt kiezen: 

  • Voldoende bescherming tegen schade. Als er iets niet duurzaam is, dan is het wel producten die kapot gaan tijdens de distributie. Het is zonde van het product en het leidt tot extra retouren. Kies dus een verpakking die goede bescherming biedt. 
  • Passend bij het formaat van het product. Lucht vervoeren is zinloos: dozen met veel lucht nemen onnodig ruimte in tijdens het vervoer. Hierdoor kun je minder dozen vervoeren en rijd je onnodige kilometers. Bovendien heb je veel opvulmateriaal nodig om een product veilig in een doos te vervoeren. Hoe meer de verpakking op maat is, hoe minder ruimte je verliest en hoe minder opvulmateriaal je nodig hebt. 
  • Hersluitbaar voor retourzending. Wel zo handig en duurzaam als je klant dezelfde verpakking kan gebruiken om een product retour te sturen. Gebruik je een verzendzak? Zorg dan dat ook deze hergebruikt kan worden. 
  • Informatie over weggooien. Informeer je klant over het correct afvoeren (scheiden) van het verpakkingsmateriaal. Zo kan het optimaal gerecycled worden. 

Duurzame verpakkingsmaterialen 

De meest gekozen verpakkingsmaterialen om producten te verpakken zijn karton en plastic. Welk materiaal je kiest, is afhankelijk van de producten die je wilt verpakken. 

Karton 

In de doelstellingen van het Brancheverduurzamingsplan verpakken staat dat kartonnen verpakkingen het liefst gemaakt zijn van materiaal met een FCS- of PEFC-keurmerk, wat betekent dat het materiaal afkomstig is uit verantwoord beheerde bossen. Probeer verder voor karton te kiezen dat zoveel mogelijk gemaakt is van hergebruikte vezels. 

Plastic 

Voor producten als textiel en kabels geldt dat deze prima vervoerd kunnen worden in plastic. Voordeel is dat deze verpakkingen weinig ruimte innemen. Het nadeel van plastic is dat veel plastic nog niet van gerecycled materiaal is gemaakt. Gelukkig zijn er al wel bedrijven (bijvoorbeeld bol.) die verzendzakken gebruiken gemaakt van 100% gerecycled materiaal. Ga je voor plastic, kies ook dan voor duurzaam. 

Kosten van duurzame verpakkingen 

Natuurlijk zal je goed nadenken over de kosten van het verpakkingsmateriaal dat je gebruikt. Maar let op! Staar je niet blind op de prijs als blijkt dat je moet investeren om over te stappen op duurzame verpakkingen. Als je jouw proces helemaal duurzaam inricht, kun je op veel punten milieuwinst boeken. Kleinere verpakkingen, minder (of geen) opvulmateriaal, minder verpakkingsmateriaal, meer pakketjes per transport enzovoort. Naast milieuwinst levert het je misschien ook financiële winst op door meer verkopen. 

Op maat inpakken 

Sommige grote webwinkels en logistiek dienstverleners kiezen voor op maat inpakken met geavanceerde inpakmachines. Hiermee voorkomen ze loze lucht en besparen ze verpakkingsmateriaal. Bovendien levert deze manier van inpakken voordelen op in het vervolg van het proces. 

Duurzame bezorging 

Je hebt er alles aan gedaan om je verpakking zo duurzaam mogelijk te maken. Bekijk dan de volgende stap in jouw logistieke proces en kies voor duurzame bezorging. Laat de verpakking en de bezorging op elkaar aansluiten door in alles te gaan voor duurzaam. Dat is wat je klant wil en wat het beste is voor het milieu. 

Duurzame verpakkingen: een wereld van verschil