Deze site is een initiatief van VNO-NCW en MKB-Nederland

Een duurzaamheidskeurmerk kiezen voor je bedrijf: dit zijn de belangrijkste

Een duurzaamheidskeurmerk kan van grote meerwaarde zijn voor je bedrijf. Waarom zijn duurzaamheidskeurmerken waardevol? En welke keurmerken voor duurzaam ondernemen passen bij jouw online onderneming? In dit artikel nemen we je mee in de wereld van duurzaamheidskeurmerken. 

Duurzaamheidskeurmerken zijn belangrijk 

De meerderheid van de consumenten vindt duurzaam online winkelen belangrijk. Als online onderneming kun je op verschillende manieren laten zien dat jij dit onderwerp serieus neemt. Bijvoorbeeld door je inkoop, je keuzes voor bezorging, maar ook door een duurzaamheidskeurmerk te voeren. Met zo’n keurmerk laat je duidelijk aan je klanten zien dat je diensten of producten voldoen aan bepaalde duurzaamheidseisen. Dat kan net de reden zijn waarom iemand voor jouw bedrijf kiest, en niet voor je concurrent! En bovendien draag je bij aan een leefbare wereld en een beter milieu, want je komt alleen voor een keurmerk in aanmerking als je voldoet aan de duurzaamheidseisen die het keurmerk stelt. 

Een aantal duurzaamheidskeurmerken op een rij 

Er zijn nogal wat duurzaamheidskeurmerken waar je uit kunt kiezen. Hieronder vind je een korte uitleg over een paar belangrijke keurmerken. 

B Corp 

De B Corp Certificering is een keurmerk voor bedrijven die duurzaamheid een belangrijke plek geven in hun hele bedrijf: in hun beleid, besluitvorming en processen. Als je dit keurmerk wilt binnenhalen moet je aantonen dat je bedrijf een positieve impact heeft op mens en milieu. 

Zo krijg je B Corp. Een B Corp Certificering krijg je niet zomaar. Richt je bedrijf op zo’n manier in dat mens en milieu op de voorgrond komen. Je zult op alle vlakken duurzaam moeten zijn. Om te weten of je voor dit keurmerk in aanmerking komt, moet je een B Impact Assessment doen. Dit is een tijdrovend proces van enkele weken tot maanden. Je kunt een B Corp aanvraag indienen als je meer dan 80 punten haalt in de test. En natuurlijk wordt je aanvraag nog grondig gecontroleerd. 

Meer over B Corp. 

MVO-keurmerk 

MVO staat voor Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen. Dit is een keurmerk voor bedrijven die een verantwoorde en duurzame bedrijfsvoering hebben. Je moet dit kunnen aantonen dat je bedrijfsbeleid voldoet aan de criteria. 

Zo krijg je het MVO-keurmerk. Vul een checklist in met vragen over onderwerpen als People, Planet en Profit. Natuurlijk zul je je antwoorden moeten kunnen onderbouwen. Als je goed scoort op deze punten, kun je het MVO-keurmerk krijgen in verschillende gradaties: Basic, Brons, Zilver en Goud. 

Meer over MVO. 

BREEAM Certificering 

BREEAM is een certificering voor duurzame gebouwen en een duurzame leefomgeving in deze gebouwen. Voor de wet moeten gebouwen aan bepaalde eisen voldoen, maar gebouwen met een BREEAM Certificering gaan een stap verder op het gebied van duurzaamheid. Met dit keurmerk laat je zien dat je de ecologische voetafdruk van je bedrijf wilt verkleinen en geef je aan dat je bedrijfsgebouw van binnen en van buiten duurzaam is. 

Zo krijg je een BREEAM keurmerk. Binnen het keurmerk heb je vier onderdelen: nieuwbouwprojecten, bestaande gebouwen, sloopprojecten en complete gebiedsontwikkelingen. Kies dus eerst voor het juiste onderdeel. Houd bij nieuwbouw rekening met de richtlijnen van BREEAM-NL over materiaalgebruik, duurzame energie en het creëren van een gezond binnenklimaat. Bij het verduurzamen van een gebouw zul je alle kennis in huis moeten halen om te voldoen aan de BREEAM Certificering. Dit kan door een speciale training te volgen of door de hulp van een expert in te roepen. 

Meer over BREEAM. 

EcoVadis 

EcoVadis is een keurmerk dat vooral let op thema’s als Milieu, Arbeid & Mensenrechten, Ethiek en Duurzaam inkopen. Hoe goed heb je het thema duurzaamheid in je bedrijf geïntegreerd? Die vraag komt aan bod als je dit keurmerk wilt krijgen. De meeste bedrijven met een EcoVadis certificering zijn onderdeel van een internationale keten. 

Zo krijg je EcoVadis Certificering. Voor deze certificering moet je online een vragenlijst invullen. Op die manier krijg je een scorekaart met punten die je kunt verbeteren en hoe je presteert in vergelijking met andere bedrijven. 

Meer over EcoVadis. 

Informeren over duurzame kenmerken 

Als je een webshop hebt, is het natuurlijk mooi als je producten aanbiedt die duurzaamheidskeurmerken hebben. Door je klanten hierover te informeren, kun je ze helpen bewuste keuzes te maken en te kiezen voor duurzaamheid. Vergeet dus niet je klanten te informeren over zaken als: 

  • Gerecyclede materialen 
  • Energiebesparende kenmerken 
  • Producten zonder schadelijke stoffen (zoals PFC en PFAS) 
  • Duurzame ingrediënten, zoals biologisch 
  • Verantwoorde materialen, zoals karton uit verantwoorde bosbouw 

Natuurlijk moet je altijd op de juiste manier informeren. Pas bijvoorbeeld op voor greenwashing. 

Bepaalde producten dragen misschien een specifiek keurmerk. Bekende keurmerken voor producten zijn bijvoorbeeld: 

  • Fair Trade 
  • UTZ 
  • Rainforest Alliance 

Het is goed om je klant te informeren over deze keurmerken, bijvoorbeeld met labels of icoontjes. Op bol. kun je bijvoorbeeld filteren op ‘duurzaamheid’ om artikelen weer te geven die een specifiek keurmerk hebben of bepaalde duurzame kenmerken hebben. Door je klant deze keus te geven, laat je zien dat je duurzaamheid belangrijk vindt. Hij of zij kan zo ook zelf kiezen voor duurzaam online winkelen. 

Welk keurmerk voor jouw bedrijf? 

Welk keurmerk moet je kiezen voor jouw bedrijf? Ga om te beginnen na welke keurmerken bij jouw bedrijf passen. Stel je vragen als: 

  • Welk keurmerk sluit aan bij de missie en visie van jouw organisatie? 
  • Welk keurmerk is belangrijk voor mijn klanten? 
  • Welk keurmerk gaat me helpen echt duurzamer te worden? 

Online groeien 

Kies het keurmerk dat het beste bij jou past en dat binnen het bereik van jouw bedrijf ligt. Houd er rekening mee dat je ook in de toekomst voldoende tijd en middelen moet hebben om aan de eisen van het keurmerk te blijven voldoen. Denk daarnaast ook na over welk keurmerk jouw bedrijf gaat helpen online te groeien. Bijvoorbeeld doordat het keurmerk belangrijk is voor je klanten. Of omdat het keurmerk je echt gaat helpen duurzamer te worden. We zitten in een duurzame transitie; de keus voor duurzaamheid is de beste optie als je online wilt blijven groeien. Duurzaam duurt het langst. 

Duurzaamheidskeurmerk voorbereiden 

Bij veel duurzaamheidskeurmerken wordt er breed naar je aandacht voor duurzaamheid gekeken: je impact als bedrijf op People, Planet en Profit, de 3 p’s. Misschien is jouw onderneming er nog niet klaar voor om op al die gebieden goed te scoren en kom je nog niet in aanmerking voor een bepaald keurmerk. Maar het aanvragen van een keurmerk is pas het begin: het aanvraagproces helpt je om vast te stellen waar je staat en welke duurzame aanpassingen je moet doen.  

Ga je nog niet direct met een keurmerk aan de slag? Maak dan werk van duurzaamheid door je te concentreren op thema’s als: bezorging, verpakking, inkopen en afval verwerken. Als je steeds meer onderdelen van je bedrijf kunt verduurzamen, kun je uiteindelijk makkelijker in aanmerking komen voor een keurmerk. 

Een duurzaamheidskeurmerk kiezen voor je bedrijf: dit zijn de belangrijkste