Marijke Honing en haar man Pieter zijn franchisenemer van vijf McDonalds vestigingen in Utrecht. Waar Pieter binnen het concern opklom van crewmember tot directielid, heeft Marijke een achtergrond in het welzijnswerk. Die combinatie pakte prima uit, toen zij als MKB-ondernemers deze vijf vestigingen gingen uitbaten. Marijke: “Met 400 medewerkers en 33 nationaliteiten vormen onze restaurants een mini-maatschappij, met alle problemen die daarbij horen. McDonalds is voor veel jongeren een springplank naar de wereld. Zij doen hier de basisvaardigheden op die zij moeten leren om verder te komen in de samenleving. Een verstandige omgang met geld hoort daar uiteraard ook bij. Als werkgever draag je daarin een verantwoordelijkheid, maar om die te nemen, moet je de hulplijnen binnen je gemeente wel weten te vinden.”
Loonbeslag
Toen Marijke een paar jaar geleden voor het eerst een loonbeslagbrief via de deurwaarder ontving, wist ze niet wat ze daarmee aan moest. “Je ziet de vetgedrukte letters en de ingewikkelde formuleringen, maar je hebt geen idee wat er van je verwacht wordt. Als zo’n brief voor mij al lastig is, dan kunnen mijn soms laaggeletterde medewerkers er helemaal niks mee. Dus wat doe je dan: je begint te bellen met de gemeente, en die verwijst je naar de buurtteams, en dan beland je bij het verkeerde team, en dan ga je toch maar weer verder met werken en uiteindelijk kom je nergens met al die protocollen. Het sociaal domein zou echt beter ingericht moeten worden voor werkgevers, want bij schuldenproblematiek zijn wij een belangrijk onderdeel van de oplossing. Dat besef was voor mij een reden om aan te schuiven bij Utrecht Schuldenvrij, een werkgeversalliantie waarmee we de bewustwording en de sensitiviteit rondom dit probleem willen vergroten.”
Let op signalen
“De Hogeschool Utrecht heeft een onderzoek uitgevoerd. Daaruit blijkt dat een werknemer met schulden ongeveer € 13.000 op jaarbasis kost voor een werkgever. Je kunt problemen dus maar beter tijdig signaleren en bespreekbaar maken. In ons bedrijf kunnen werknemers twee avonden per week gewoon binnenlopen met hun vragen. Ik help ze met een moeilijke brief, of met de aanvraag van hun DigiD of zorgverzekering. Daarnaast is het goed om veel tijd op de werkvloer door te brengen, zodat je signalen tijdig oppikt. Komt iemand altijd te laat? Draagt hij dagenlang dezelfde vieze kleren? Als je niet meteen boos wordt en de moeite neemt om naar de oorzaak te vragen, kun je als werkgever veel meer betekenen. Dan hoor je dat die ene medewerker voor haar zieke moeder moet zorgen of dat de ander geen geld heeft om wasmiddel te kopen. Haal ook bij jezelf de schaamte weg om erover te praten. Vragen mag altijd, als je openstaat voor het antwoord.”
De sociale kaart
Marijke merkt dat schulden nu gemakkelijker bespreekbaar zijn, mede dankzij de aandacht voor de hoge energierekening. “Daarmee heb je een ingang om ernaar te vragen.” Tegelijkertijd maakt zij zich zorgen over de wildgroei aan commerciële schuldsaneerders, die niet allemaal even integer zijn: “Dat maakt de verwijzing naar een degelijke partij lastiger. Door je te verdiepen in de sociale kaart van jouw gemeente, kun je een betrouwbaar netwerk opbouwen. Iedere gemeente heeft de schuldhulpverlening op een andere manier ingericht, maar er zijn genoeg partners die met een integrale blik kijken naar wat er speelt en hoe het tij gekeerd kan worden. Als je de weg weet te vinden, help je jouw medewerkers niet alleen eerder en beter, maar scheelt het je ook zelf veel tijd.”
Test je kennis
Het is belangrijk om signalen van geldzorgen bij werknemers te herkennen. Hiermee werk je aan de gezondheid van zowel je werknemers als het bedrijf.
Herken jij deze signalen? En weet je hoe je hen kan ondersteunen?
Vergroot je kennis met de geldzorgen quiz.
———————
Tip van Marijke
“Als werkgever kun je veel baat hebben bij een goede deurwaarderspartij. Ze worden vaak afgeschilderd als een boeman, maar mijn ervaring is dat ze echt bereid zijn om mee te denken over een oplossing. Gebruik die kennis en dat netwerk.”