Online media kunnen je helpen om meer klanten naar je fysieke winkel te lokken. Daar weet ondernemer Bart van Maanen alles van. Hij nam dit jaar Roxy ’79 Vintage over, een goedlopende winkel in Utrecht met een flink aantal volgers op Instagram. “De medewerksters geven om beurten hun eigen draai aan de winkel, zowel offline als op social media.”
Bart van Maanen is te gast in Online meer verkopen – de podcast. Hij vertelt hoe hij met online media zijn fysieke zaak laat groeien. Luister de podcast en laat je inspireren!
“Er is een grote verandering gaande in de modewereld. Fast fashion is verleden tijd,” zegt ondernemer Bart van Maanen. “Veel jonge mensen zijn zich bewust van de schadelijke gevolgen van goedkope wegwerpmode. Daarom gaan ze op zoek naar duurzame alternatieven zoals vintage.”
Groeikansen in vintagemode
Fast fashion is kleding die zo goedkoop en zo snel mogelijk in de winkels ligt, vaak van lage kwaliteit, geproduceerd in ontwikkelingslanden en met een hoge impact op het milieu. Jongeren zijn daar klaar mee, zegt Van Maanen. Dat blijkt ook uit onderzoek: De markt voor tweedehandsmode in Europa groeit momenteel elf keer sneller dan de traditionele detailhandel (bronnen: Cross-Border Commerce Europe, VRT). Wetenschappers voorspellen dat de vintagemarkt in 2030 twee keer zo groot is als de fastfashionmarkt.
Toen één van zijn vrienden aan Van Maanen vroeg of hij zijn vintagewinkel wilde overnemen, twijfelde hij niet lang. “Ik sta altijd open voor nieuwe avonturen en droomde van een eigen fysieke winkel. Daarbij geloof ik in de toekomst van vintage. Het is zoveel beter voor mens en milieu.”
Webshop gesloten
Zo werd hij op 1 april 2022 eigenaar van Roxy ’79 Vintage, een goedlopende zaak in hartje Utrecht. Van Maanens visie: vintagekleding koop je in de winkel. “De vorige eigenaren zijn gestopt met onze webshop, want er werd te veel kleding teruggestuurd”, legt hij uit. “Dat komt ook omdat maatlabels bij vintagekleding vaak ontbreken of niet kloppen.”
Retouren zijn niet alleen kostbaar voor de winkelier, maar ook slecht voor het milieu. “Daarnaast draait het bij een vintagewinkel om de beleving”, zegt hij. “Klanten komen de sfeer proeven, die is elke dag anders bij ons. Ze willen de stoffen voelen, inspiratie opdoen en pareltjes vinden in de winkel. Dat is een totaal andere beleving dan online shoppen.”
Minder retouren via social media
Toch verkoopt Roxy ’79 ook weleens items online, namelijk via Instagram. Dit is vooral populair bij klanten die verder weg wonen, vertelt Van Maanen. “We hebben betere ervaring met verkoop via Instagram dan via de webwinkel, waarschijnlijk omdat het persoonlijker is”, legt hij uit. “De klant heeft rechtstreeks contact met de dienstdoende winkelmedewerkster. Zij geeft advies via direct messages. Ze kan ook filmpjes of foto’s sturen om te laten zien hoe kleding valt. Zo voorkomen we retouren.”
En als klanten toch willen ruilen, kan dat in de winkel. Ze mogen dan een ander item uitzoeken of krijgen een tegoedbon. Volgens Van Maanen hebben klanten begrip voor dit retourbeleid. “Het past bij onze duurzame visie”, vertelt hij. “We proberen op allerlei manieren milieubewust te ondernemen. Zo komen alle meubels van de kringloop, printen we geen bonnen en gebruiken we jute tasjes en houten hangers.”
De Cosmopolitan beschreef de sfeer in de vintagewinkel ‘alsof je een piratenschip binnenwandelt, en je niet kunt kiezen welke schat je als eerste wilt passen’.
‘De medewerksters zijn de experts’
Online media versterken op meer manieren de verkoop in de fysieke winkel, vertelt Van Maanen. Roxy ’79 Vintage is bijvoorbeeld heel actief op social media. Er verschijnen dagelijks stories en posts op Instagram en Facebook. Van Maanen: “De posts op social media inspireren onze klanten naar de winkel te komen. Als ze net een leuke nieuwe set hebben gezien, komen ze weer even binnenwandelen.”
Elke dag nieuwe posts, waar haalt hij die inspiratie vandaan? “Die dank ik aan onze medewerksters”, zegt hij. “Social media is onderdeel van hun takenpakket. Soms posten ze inspirerende plaatjes uit de 60’s of 70’s, soms laten ze setjes zien die ze zelf hebben samengesteld.”
De medewerksters zijn de experts, benadrukt Van Maanen. “Zij weten alles van stoffen en mode”, vertelt hij. “Iedere medewerkster heeft haar eigen kleding- en muziekstijl. Zo geven zij om beurten hun eigen draai aan de winkel, zowel offline als op social media.”
Online adverteren voor meer bezoek in de winkel
Verder adverteert hij regelmatig op online media. “Adverteren op Google, Facebook of Instagram kan heel lucratief zijn”, vertelt de ondernemer. “Je kunt jouw advertenties namelijk heel specifiek maken, bijvoorbeeld gericht op mensen die fysiek in de buurt van je winkel zijn.”
Zou hij het anderen aanraden? “Resultaten meten blijft lastig: je weet nooit zeker wat ervoor zorgde dat de klant naar binnen liep,” vertelt hij. “De komende zes maanden investeer ik extra in advertenties, daarna wil ik ze een tijdje uitzetten en kijken of er grote verschillen zijn in klantenaantallen. Ik vind het leuk om die cijfers te analyseren en te zien wat er anders kan.”
Klantenbestand en personalisatie
Zijn volgende grote stap is gepersonaliseerde nieuwsbrieven verzenden. “Ik ben net begonnen met het aanleggen van een klantenbestand”, zegt hij. “Toen ik de winkel overnam, was dat er nog niet. Hartstikke zonde, want het is belangrijk om te blijven communiceren met je bestaande klanten.”
Hoe verzamelt hij gegevens? “We printen geen kassabonnen meer, maar versturen ze via e-mail. Zo verzamelen we direct klantgegevens voor de nieuwsbrief. Omdat we ook zien wat iemand gekocht heeft, kunnen we gepersonaliseerde berichten sturen. Iemand die vaak leren jassen koopt, kan bijvoorbeeld een seintje krijgen als er nieuwe exemplaren binnen zijn.”
Boost je online business met de tips van Bart van Maanen:
- Speel in op de duurzaamheidstrend. Je kunt op allerlei manieren milieubewust ondernemen. Richt je zaak bijvoorbeeld in met hergebruikte spullen, koop duurzaam in en voorkom retouren.
- Laat de sfeer in je winkel terugkomen op social media. Zorg dat jouw merk op alle verkoopkanalen herkenbaar is.
- Motiveer je werknemers om aan de slag te gaan op social media. “Social media bijhouden hoort bij het takenpakket.”
- Maak online verkoop persoonlijk. “Klanten willen graag persoonlijk advies. Bovendien voorkom je retouren met heldere informatie.”
- Gebruik online advertenties om potentiële klanten naar je winkel te lokken. “Je kunt jouw advertenties heel specifiek maken, bijvoorbeeld gericht op mensen die in de buurt zijn.”
- Verzamel gegevens in de winkel en houd vaste klanten op de hoogte met een nieuwsbrief.
Meer tips en tricks? Lees het artikel Online verkopen en een fysieke winkel: zo versterken ze elkaars groei
Als ondernemer weet je dat vernieuwen cruciaal is om te groeien. De campagne ‘Boost je online business’ helpt jou de volgende stap te bepalen. Nog niet aangemeld? Klik dan hier en meld je kosteloos aan en ontdek de volgende stap voor jouw online business.