Ondernemer Astrid van der Made leerde in de praktijk hoe je een webwinkel laat groeien. Zo kocht ze een verlieslatende webshop en veranderde die in een winstgevende onderneming. Ze deelt haar tips om de omzet van jouw webwinkel te verhogen.
Als iemand weet hoe je een webwinkel laat groeien, is het wel Astrid van der Made. In 2010 begon ze haar eerste eigen sieradenwebshop naast haar studie. Die liep zo goed, dat andere ondernemers haar om advies vroegen. Dat was het begin van Succes met je Webshop, haar huidige bedrijf.
Medisch bioloog met een sieradenwebshop
Van der Made leerde alles wat ze weet over webshops laten groeien in de praktijk. Ze begon met online ondernemen om geld te verdienen tijdens haar studie medische biologie.
“Ik was veel onderweg, want ik woonde in Brabant en studeerde in Utrecht”, vertelt Van der Made. “Daarom zocht ik werk dat ik grotendeels vanuit de universiteitskantine en de trein kon doen. Mijn hobby was sieraden maken en ik kwam op het idee om die te verkopen via een webshop.”
Groot succes
Ze verdiepte zich in alle aspecten van online verkoop: van de bouw van een website tot SEO, conversieoptimalisatie en marketing. “Ik was niet bang om nieuwe dingen te proberen”, vertelt ze. “Als een strategie aansloeg, stak ik er extra moeite in. Werkte het niet, dan paste ik het aan of stopte ik ermee. Dat loonde: al gauw verkocht ik zoveel, dat ik geen tijd meer had om de sieraden zelf te maken.”
De webwinkel liep zo goed dat ze producten moest inkopen. Onderweg naar haar studie knutselde ze aan de website, thuis pakte ze bestellingen in en liep ze met grote stapels pakketten naar het postkantoor. “Mijn succes viel andere ondernemers op”, vertelt ze. “Ik kreeg steeds meer vragen over mijn strategie. Niet lang daarna begon ik met mijn blog Succes met je webshop. Die groeide uit tot een adviesbureau voor webwinkeliers.”
Verlieslatende webwinkel
Van der Made had volop theorieën en strategieën om een webshop te laten groeien. Voordat ze anderen daarmee kon adviseren, wilde ze haar methodes uitgebreider testen. “Dus besloot ik een verlieslatende webshop te kopen: Love Arganolie”, vertelt ze. “Het product sprak me aan en ik zag het als een uitdaging om er een succes van te maken.”
Love Arganolie was een dropshipping-webshop. Dropshipping houdt in dat een webwinkel zelf geen voorraden heeft. Als een klant een bestelling plaatst, geeft de webwinkelier die order door aan de leverancier. Die partij stuurt het product naar de klant.
“Het leek me wel handig om zelf niets in te pakken en te versturen”, zegt Van der Made. “Maar het bleek niet te werken, want de leverancier was onbetrouwbaar. Zo mailde hij bijvoorbeeld pas op vrijdagmiddag dat hij de volgende week drie weken op vakantie ging.”
‘Klanten komen niet per ongeluk in je webshop’
Ze zocht nieuwe leveranciers en legde een eigen voorraad aan. Vervolgens verbeterde ze de webwinkel en de marketing. “Een webwinkel beginnen is makkelijk, er een succes van maken is hard werken”, zegt ze. “Er zijn grofweg drie manieren om de omzet van jouw webwinkel te verhogen: werken aan meer zichtbaarheid, conversie verhogen en klanten meer geld uit laten geven.”
Boost je online business met de tips van Astrid van der Made:
Tip 1: Wees zichtbaar waar je doelgroep is
Stap één is doelgroeponderzoek, vertelt Van der Made. “Zoek uit wie jouw ideale klanten zijn. Welke tijdschriften en websites lezen ze? Welke evenementen bezoeken ze? Met welk probleem kun jij deze mensen helpen?”
Zo richtte Van der Made zich met Love Arganolie op mensen met een droge of onzuivere huid. Ze deed er alles aan om te zorgen dat haar merk zichtbaar was waar haar klanten waren. Niet alleen verbeterde ze de vindbaarheid in Google, ze regelde ook dat de producten in de favoriete magazines van haar klanten stonden. “Jouw ideale klant komt niet per ongeluk in je webwinkel terecht, je moet laten weten dat je er bent.”
Tip 2: Breng je webwinkel op orde
Goede marketing is zinloos als je webshop niet op orde is. “Als je website te traag of ongebruiksvriendelijk is, haken klanten af”, vertelt Van der Made. “Neem dus drempels weg en verbeter je laadtijd. Bijkomend voordeel is dat Google het ook waardeert: een snelle, gebruiksvriendelijke website scoort hoger in de zoekresultaten.”
Is jouw webshop te langzaam? Kijk of de trage laadtijd van je website aan je huidige hostingprovider ligt, dan kun je overwegen over te stappen. Verder hebben productfoto’s veel invloed op de laadtijd. Zorg dus dat afbeeldingen niet groter zijn dan nodig. Ruim ook tijdig je webshop op. Gaat een product uit het assortiment? Haal de productfoto’s weg.
Tip 3: Verlaag niet je prijs, maar verhoog je gunfactor
“Laat jezelf zien op je website en social media met foto’s en filmpjes”, zegt Van der Made. “Ik weet dat het spannend is, maar het is de manier om vertrouwen te wekken en jezelf te onderscheiden als kleine webwinkelier. Het geeft je een gunfactor ten opzichte van de grote e-commerceplatformen.”
Ze waarschuwt ondernemers om niet alleen op prijs te concurreren. “Een goede prijs is belangrijk, maar de meeste consumenten zijn geen koopjesjagers. Zij hechten veel meer waarde aan een persoonlijke klantenservice. Dat is jouw kracht als kleine ondernemer.”
Als je net wat meer aandacht besteedt aan je klant, vergroot je de kans op een goede review en een volgende aankoop. “Je kunt twee keer een eerste indruk maken met een webshop: online en zodra de postbode voor de deur staat”, zegt Van der Made. “Zorg dat je klant een lach op zijn gezicht krijgt als hij het pakketje uitpakt. Verwen je klant met een mooie verpakking, een persoonlijk kaartje of een kleine attentie.”
Tip 4: Zorg dat klanten meer uitgeven
Is jouw klant op je webshop terecht gekomen en is hij bereid om iets te kopen? Verhoog het orderbedrag met bijvoorbeeld kassakoopjes, sets of aanbevolen producten.
“Het gemiddelde orderbedrag laten stijgen is minstens zo interessant als conversieverbetering”, zegt ze. “Als klanten 70 euro per bestelling uitgeven in plaats van 50, dan levert dit je een omzetstijging op van 40%.”
Tip 5: Werk hard en heb lef
Door volop te testen en hard te werken, maakte Van der Made een succes van de falende webshop. Binnen een jaar stond Love Arganolie bovenaan in Google en kon zij zichzelf prima uitbetalen van de winst. Inmiddels heeft ze haar eigen webwinkels verkocht. Ze richt zich nu volledig op begeleiding van ambitieuze webwinkeliers.
Hoe snel maakt een gemiddelde webwinkelier winst? “Dat hangt van allerlei factoren af”, zegt Van der Made. “Online groeien kost gewoon tijd. Als je al ervaring hebt, hulp inschakelt of zaken uitbesteedt kan het bijvoorbeeld sneller gaan. Lef hebben helpt ook: ondernemers die risico’s durven te nemen en experimenteren, groeien vaak harder.”
Meer tips en tricks? Lees het artikel Geef jouw webshop een boost: 4 tips voor meer online verkoop
Als ondernemer weet je dat vernieuwen cruciaal is om te groeien. De campagne ‘Boost je online business’ helpt jou de volgende stap te bepalen. Nog niet aangemeld? Klik dan hier en meld je kosteloos aan en ontdek de volgende stap voor jouw online business.