Verkopen via online-verkoopplatforms als bol.com, Marktplaats en Amazon wordt steeds populairder. Als ondernemer bereik je namelijk relatief gemakkelijk een grote groep potentiële klanten. Dit stappenplan helpt je op weg op dit soort market places.
Stap 1: Kies het platform
De allereerste stap is het oriënteren op de verschillende platforms. Een paar voorbeelden zijn bol.com, Amazon, Marktplaats en Etsy. Welke market place past het beste bij jouw wensen en merk? Ieder verkoopplatform heeft weer eigen voorwaarden, dus lees je goed in. Kies je een platform dat zich richt op een breed aanbod aan producten, of juist een niche? Wil je een vaste prijs hanteren of laat je klanten bieden?
Maak ook de keuze tussen Nederlandse partijen als bol.com en internationale partijen als Amazon. Via Nederlandse platforms word je sneller geholpen in je eigen taal en richt je je specifiek op een nationaal publiek. Kies je voor een internationale partij? Dan kun je jouw producten verkopen aan een grotere doelgroep. Daarbij moet je ook rekening houden met verzending naar het buitenland. Dit duurt langer en kost vaak meer geld.
Stap 2: Controleer of je aanbod geschikt is voor het platform naar keuze
Veel online-verkoopplatforms stellen eisen aan wat je mag verkopen. Zo moet je bij bol.com bijvoorbeeld rekening houden met de volgende punten:
- Je product moet voldoen aan de wet- en regelgeving in Nederland.
- Wat je verkoopt moet thuis te leveren zijn en geschikt zijn om retour te sturen.
- Het product mag geen schade of leed veroorzaken tijdens productie en gebruik.
- De producten voldoen aan de verwachtingen van je klanten
Daarnaast zijn er vaak specifieke regels voor bepaalde producttypen. Verdiep je dus goed in de voorwaarden.
Stap 3: Maak een account aan om te verkopen
Voordat je kunt beginnen met de verkoop, heb je een verkoopaccount nodig. Dit is vaak niet hetzelfde als het account dat je gebruikt om zelf iets te kopen op het platform. Als je een account hebt aangemaakt, krijg je nog een bevestigingscode in je mail om het account te activeren.
Stap 4: Richt je winkelpagina en productpagina’s in
Nu is het tijd om je digitale winkel te vullen met producten. Zorg voor mooie productfoto’s, aantrekkelijke titels en omschrijvingen. Vergeet niet om zoekwoorden toe te voegen, zo kun je jouw klant verleiden tot een aankoop bij jou in plaats van de concurrent.
Tip: Bij bepaalde online-verkoopplatforms krijg je de optie om een koppeling te maken met je voorraadsysteem.
Stap 5: Blijf verbeteren
Als je eenmaal bent begonnen met online verkopen, is het werk niet klaar. Om te zorgen voor meer verkoop blijf je jouw pagina’s optimaliseren aan de hand van data en feedback van klanten. Denk aan mooiere foto’s, betere teksten of een focus op bepaalde producten.
Ben je klaar voor de volgende stap? Lees hier hoe je meer verkoopt via marktplaatsen.
Als ondernemer weet je dat vernieuwen cruciaal is om te groeien. De campagne ‘Boost je online business’ helpt jou de volgende stap te bepalen. Nog niet aangemeld? Klik dan hier en meld je kosteloos aan en ontdek de volgende stap voor jouw online business.