Om je doelgroep zo goed mogelijk te bedienen, kun je verschillende betaalmethodes aanbieden in je webshop. Wat is er allemaal mogelijk en welke methodes zijn geschikt voor jouw product en doelgroep?
Let op: verkoop je via een marktplaats zoals bol.com? Dan regelt het platform de betaalmethodes voor je.
Online betaalmethodes op een rij
Wie online verkoopt, heeft talloze betaalmethodes om uit te kiezen. Je bent in ieder geval verplicht om achteraf betalen mogelijk te maken. Daarnaast heb je nog veel meer keuzes. Dit zijn de populairste betaalmethodes voor Nederlandse klanten:
iDEAL
Deze betaalmethode is een samenwerking van Nederlandse banken waarbij klanten in een aparte omgeving veilig bij hun eigen bank afrekenen. Het is de allerpopulairste betaalmethode in Nederland. Goed om te weten: dit is een betaling vooraf. Je bent als webshop verplicht om ook een betaalmethode aan te bieden om achteraf te betalen.
Wanneer geschikt?
Vanwege de populariteit en het gebruiksgemak is het aan te raden om in ieder geval iDEAL aan te bieden, ongeacht je doelgroep of producttype.
Achteraf betalen: Afterpay, Klarna en (digitale) acceptgiro
Met deze betaalmethodes betalen klanten achteraf. Na de bestelling krijgen ze per mail (Afterpay en digitale acceptgiro) of bij de bestelling (Klarna) een betaaloverzicht. Ze moeten dit bedrag binnen een bepaalde termijn betalen. Als een klant een artikel terugstuurt, vervalt de rekening. Bij Afterpay geldt een maximaal bestelbedrag, Klarna kan aankopen afkeuren op basis van adresgegevens en betaalgedrag.
Wanneer geschikt?
Verkoop je veel kleding? Dan is het extra geschikt voor jou om je klanten achteraf te laten betalen. Kleding wordt namelijk relatief vaak retour gestuurd. Klanten vinden het daarom prettig om de mogelijkheid te hebben achteraf te betalen.
Creditcards en PayPal
In Nederland is betalen met creditcard minder populair dan betalen met iDeal. Toch bieden veel ondernemers ook de mogelijkheid om met creditcard te betalen. Het voordeel voor de klant is hierbij dat de producten vaak verzekerd zijn tegen schade, diefstal of vermissing. Dat geld wordt bij jou als verkoper teruggevorderd.
Qua klantbescherming is PayPal vergelijkbaar met creditcards. Wanneer een product niet aankomt of sterk afwijkt van de omschrijving op de website, vordert PayPal bij jou het geld terug.
Wanneer geschikt?
Consumenten waarderen deze betaalmethodes vooral bij dure producten, vanwege de aankoopbescherming. Denk hierbij aan televisies of smartphones.
Google Pay en Apple Pay
Relatief nieuwe betaalmethodes zijn Apple Pay en Google Pay. Hiermee kan je klant betalingen bevestigen via gezichtsherkenning of een vingerafdruk. Het bedrag wordt dan automatisch afgeschreven van een gekoppelde credit- of debetkaart.
Wanneer geschikt?
Betalen met Google Pay en Apple Pay is makkelijk en relatief veilig voor consumenten. Maar het zijn relatief nieuwe methodes, dus nog lang niet alle klanten kunnen ze gebruiken.
Betaalmethodes voor buitenlandse klanten
Wil je ook aan klanten in het buitenland verkopen? Over het algemeen vinden zij het prettig om met creditcard te betalen. Zo is de aankoop verzekerd. Houd ook rekening met de plaatselijke voorkeur. Zo is in Duitsland PayPal bijzonder populair. In België wordt juist veel gebruik gemaakt van Bancontact. Deze methode lijkt op iDEAL.
Betaaltermijnen bepalen
Bij achteraf betalen mag jij als verkoper zelf de betaaltermijn bepalen. Het is gebruikelijk om ongeveer twee weken aan te houden, maar je kunt ook een langere periode kiezen om je klant tegemoet te komen. Dat heeft uiteraard wel gevolgen voor je cashflow. Je kunt ook aanbieden om de betaaltermijn (eventueel tegen een kleine vergoeding) te verlengen.
Voorkom misverstanden en communiceer duidelijk over betaaltermijnen. Vermeld deze ook in je algemene voorwaarden.
Nu aan de slag voor meer online succes
- Bepaal wie jouw online doelgroep precies is. Alleen zo kun je goed inschatten welke betaalmethodes het meest geschikt zijn. Houd hierbij ook rekening met buitenlandse klanten.
- Weet dat je verplicht bent om achteraf betalen te faciliteren. Dat kan bijvoorbeeld met Klarna, Afterpay en (digitale) acceptgiro.
- Maak een selectie van betaalmethodes die passen bij jouw product. Achteraf betalen is bijvoorbeeld erg populair bij kleding, terwijl creditcards vaker gebruikt worden voor dure aankopen.
Als ondernemer weet je dat vernieuwen cruciaal is om te groeien. De campagne ‘Boost je online business’ helpt jou de volgende stap te bepalen. Nog niet aangemeld? Klik dan hier en meld je kosteloos aan en ontdek de volgende stap voor jouw online business.