Deze site is een initiatief van VNO-NCW en MKB-Nederland

Via social media meer kunst verkopen over de grens: Susan Ruiter maakt het persoonlijk

Italië, Amerika, Australië: beeldend kunstenaar Susan Ruiter heeft klanten over de hele wereld. Via online media exposeert ze haar werk internationaal en dat loont. “Online kunst verkopen in het verre buitenland blijft heel bijzonder. Het vergt wederzijds vertrouwen.”

Susan Ruiter wist al snel dat ze meer moest doen dan mooie schilderijen maken om geld te verdienen. Ze begon 25 jaar geleden met exposeren en verkopen. Eerst vanuit huis, daarna vanuit een antikraakpand. “Ik investeerde in het begin veel in deelname aan beurzen”, vertelt Ruiter. “Daar ontmoet je namelijk galeriehouders. Als je eenmaal in het kringetje zit, dan gaat het lopen. En als je dan in een kunstgalerie hangt, zorgt die galeriehouder voor promotie. Je werk verkoopt vanzelf, is het idee.”

Structuur en zichtbaarheid met online media

Maar de inzet van de kunstgalerieën werd na een aantal jaar steeds minder, zegt ze. “Ik miste aandacht en doorzettingsvermogen. Dus besloot ik mijn eigen promotie te regelen. Ik kom uit een ondernemersgezin, ik houd van aanpakken.”

Internet was in opkomst en dat vond ze interessant. Daarom begon Ruiter met een eigen website om kunst te verkopen. Ze pakt het vanaf het begin gestructureerd aan. Zodra ze nieuw werk maakt, plaatst ze het op haar website. Ook verstuurt ze al jaren trouw maandelijks een nieuwsbrief. “De nieuwsbrief is heel belangrijk voor me”, zegt ze. “Ik blijf er zichtbaar mee en soms geeft het klanten net dat extra zetje om tot aankoop over te gaan.”

Meerdere verkoopkanalen

Ruiter verkoopt en verhuurt haar werken vooral aan particulieren. Daarnaast probeert ze regelmatig nieuwe dingen om geld te verdienen met haar creativiteit. Zo helpt ze mensen bij de aanschaf van kunst en produceert merchandise.

Haar kalenders verkoopt ze via bol.com. “Daar is een online marktplaats heel geschikt voor”, zegt ze. “Je bereikt via bol.com meer consumenten dan met je eigen website.”

Speels en intiem

Ruiter is ook actief op social media. Vooral op Facebook en Instagram posts ze vaak, want daar zijn haar meeste volgers. Haar stijl is direct herkenbaar op haar socialkanalen: figuratief, speels en kleurrijk. Net als haar kunstwerken.

Verder zijn haar posts vaak persoonlijk. Dat intieme spreekt haar doelgroep aan, weet ze. Het past ook bij haar werk. “Terwijl ik begon met verkoop uit mijn voorraad in kunstgalerieën, maak ik nu vooral werk op aanvraag voor particulieren”, legt Ruiter uit. “Ik maak schilderijen waar klanten iets van zichzelf in herkennen. Soms overduidelijk, soms subtiel. Denk aan een tafereel waarbij je op de achtergrond je eigen huisdier ziet.”

Verkopen in het buitenland via social media

De laatste jaren krijgt ze steeds vaker aanvragen uit het buitenland. “Dat begint meestal met een e-mail of messengerbericht van iemand die me al heel lang blijkt te volgen”, vertelt ze. Over het algemeen volgen klanten haar meer dan een jaar, voordat ze een aanvraag doen. “Dat is logisch”, zegt ze. “Er hangt namelijk wel een prijskaartje aan. Bovendien moet de klant vertrouwen hebben in mij. Dat geldt nog extra voor klanten in het buitenland, zij kunnen tenslotte niet naar het atelier komen.”

Social media zijn bij uitstek geschikt om dat vertrouwen te winnen, leerde Ruiter. “Het gaat erom dat je zichtbaar blijft, want klanten vergeten snel. Dat vergt wel wat creativiteit. Ik plaats bijvoorbeeld niet alleen mijn schilderijen, maar ook filmpjes tijdens het schilderen, tips om kunst te onderhouden en soms iets uit mijn dagelijks leven.”

Reageren via de vertaalfunctie

Herhaling en authenticiteit zijn haar succesfactoren. “Ik denk dat het belangrijk is om dicht bij jezelf te blijven op social media. Reageer snel, vakkundig en persoonlijk op berichten van je volgers.”

Als een klant haar benadert voor een opdracht, mailt of chat ze meestal ‘een paar keer heen en weer’ om te bepalen wat de klant wil. “Mail of chat is handig, ook omdat ik berichten in bijvoorbeeld het Italiaans eenvoudig kan vertalen”, vertelt de kunstenaar. “Vervolgens maak ik vaak een vrijblijvende schets voor de klant. En dan komt er vaak een opdracht uit. Soms groot, soms klein.”

Invoerrechten en oplichters

De laatste jaren heeft ze een hoop geleerd over verkopen aan buitenlandse klanten. “Verzending gaat sneller dan gedacht”, zegt ze. “Zo kan een schilderij binnen twee dagen van Nederland in Australië zijn. Denk daarbij wel aan invoerrechten. Ik had me de eerste keer niet gerealiseerd dat die er nog bovenop kwamen.”

Ook leerde ze om als ondernemend kunstenaar op haar hoede te zijn voor oplichters. Daarover vertelde ze eerder in het Algemeen Dagblad (AD). “Sinds een jaar of twee is er een bende actief die zich richt op kunstenaars”, vertelt ze. “Ze vragen je om de verzendkosten voor te schieten, zij regelen dan wel de koerier. Die blijkt vervolgens niet te bestaan en zo strijken ze al gauw honderden euro’s aan verzendkosten op. Stem dus nooit in met zo’n verzoek.”

Uitbesteden of zelf doen?

Gelukkig zijn de meeste van Ruiters klanten wel betrouwbaar. Ze krijgt het steeds drukker en zocht een tijdje geleden een manier om tijd te besparen. “Social media kost een hoop tijd en daarom heb ik het vier maanden uitbesteed”, vertelt ze. “Ik had gehoopt dat ik meer tijd over zou houden, maar dat viel tegen. Het bureau had een hoop input nodig. Ook wel logisch, omdat mijn werk zo persoonlijk is.”

Het socialmediabureau gaf haar wel een hoop nieuwe ideeën en inspiratie om meer te doen op social. Zo begint Ruiter binnenkort met LinkedIn. Dat kanaal krijgt een andere insteek dan Instagram en Facebook. Ze wil er tips delen om kunst te kopen. Daarover heeft ze nu ook een gratis whitepaper gepubliceerd: Kunst kopen met plezier. Ruiter: “Social media uitbesteden heeft dus zeker iets moois opgeleverd, maar ik besteed er inmiddels meer tijd aan dan voorheen.”

Online meer verkopen in binnen- en buitenland met de tips van Susan Ruiter:

  1. Bouw online aan vertrouwen. “Social media zijn bij uitstek geschikt om een band op te bouwen met potentiële klanten. Je schept vertrouwen door niet alleen je werk, maar ook iets van jezelf te laten zien.”
  2. Zet diverse verkoopkanalen in en gebruik voor ieder kanaal een eigen strategie. Zo verkoopt Ruiter bijvoorbeeld haar merchandise via bol.com en geeft ze advies over kunst kopen via LinkedIn.
  3. Kijk uit voor online oplichters. Wederzijds vertrouwen tussen klant en verkoper is belangrijk online, zeker als het gaat om grote bedragen.
  4. Wees je bewust van internationale verzendkosten en invoerrechten.
  5. Verzend je breekbare spullen naar het verre buitenland? Verpak ze extra stevig. Zorg dat de verzenddoos een val van 1,5 meter aankan en vul het pakket op met materiaal zoals bubbelplastic of piepschuim. Ruiter: “Ik heb al eens meegemaakt dat het glas van een lijst brak tijdens de verzending. Daarom adviseer ik internationale klanten voortaan het werk zelf in te lijsten.”

Wil je meer tips? Bekijk 7 manieren om via online verkopen de wereld te veroveren.

Als ondernemer weet je dat vernieuwen cruciaal is om te groeien. De campagne ‘Boost je online business’ helpt jou de volgende stap te bepalen. Nog niet aangemeld? Klik dan hier en meld je kosteloos aan en ontdek de volgende stap voor jouw online business.

Via social media meer kunst verkopen over de grens: Susan Ruiter maakt het persoonlijk