Deze site is een initiatief van VNO-NCW en MKB-Nederland

Vitens onderzoekt waterbesparing in hotels en recreatieparken

Duurzaam omgaan met drinkwater wordt steeds belangrijker. Met het oog op mogelijke tekorten onderzoekt Vitens samen met Waterleiding Maatschappij Limburg (WML) en bedrijven in de recreatiesector hoe waterbesparing kan worden gestimuleerd in hotels en vakantieparken. In een recent onderzoek zijn eerste inzichten verzameld over het gedrag en de bereidheid van gasten om waterbewuster te handelen. De eerste resultaten laten zien dat zowel bedrijven als gasten openstaan voor waterbesparing, mits dit op een passende en gebruiksvriendelijke manier wordt aangeboden.

Waarom dit onderzoek?

Vitens levert drinkwater aan 5,5 miljoen mensen in vijf provincies (Friesland, Gelderland, Overijssel, Utrecht en Flevoland). Door bevolkingsgroei, economische ontwikkelingen en klimaatverandering groeit de vraag naar drinkwater, terwijl de beschikbare hoeveelheid grondwater beperkt is. Daarom streeft de overheid ernaar dat zakelijke verbruikers in 2035 hun waterverbruik met 20% hebben verminderd.

Om effectief waterbesparing te realiseren, werkt Vitens samen met verschillende sectoren. Eerder werd succesvol een besparingsprogramma uitgerold bij onderwijsinstellingen, wat leidde tot een besparing van ruim 12 procent water. Nu richt Vitens zich op de hotels en vakantieparken. De eerste resultaten uit dit nieuwe onderzoek bevestigen dat bedrijven bereid zijn mee te werken aan verduurzaming en waterbesparing, zeker nu zorgen over de beschikbaarheid van grondwater en drinkwater toenemen.

Lees ook: Zo besparen hogescholen en universiteiten duizenden liters per jaar

Samenwerking met hotels en vakantieparken

Uit de enquête blijkt dat gasten over het algemeen bereid zijn om mee te werken aan waterbesparing, mits dit niet te veel ten koste gaat van hun comfort. Kansrijke gedragsveranderingen zijn onder andere:

  • Gebruik van de kleine spoelknop op het toilet
  • Korter douchen
  • Gebruik van de spaarstand op was- en afwasmachines
  • Minder vaak in bad gaan

De uitdaging is om deze gedragingen effectief te stimuleren, zonder dat het geforceerd of storend overkomt. Hotels geven bijvoorbeeld aan dat zij geen schreeuwerige stickers of posters willen gebruiken en dat eventuele communicatie over waterbesparing in hun huisstijl moet passen.

Vervolgstappen

De volgende fase van het onderzoek richt zich op het ontwikkelen van strategieën die waterbesparing op een natuurlijke en aantrekkelijke manier bevorderen. Denk aan visuele reminders op hotelkamers of in badkamers die naadloos aansluiten bij de omgeving. De effectiviteit hiervan zal worden getest door zowel metingen van waterverbruik als vervolgonderzoek onder gasten.

Daarnaast blijkt uit een breder onderzoek van Vitens dat veel zakelijke klanten zich toenemend zorgen maken over de beschikbaarheid van grondwater en drinkwater. Dit vergroot de kans dat bedrijven bereid zijn mee te werken aan verduurzaming en waterbesparing.

Beeld: iStock

Vitens onderzoekt waterbesparing in hotels en recreatieparken