Knelpunten en behoeften van ondernemers
- Home
- Netcongestie
- Knelpunten en behoeften van ondernemers
Het programma Netcongestie bedrijfsleven luistert naar de vragen, behoeftes en knelpunten die ondernemers ervaren rondom netcongestie. Hieronder een opsomming wat we tot nu toe hebben opgehaald bij ondernemers in het land. Al deze punten brengen we in bij overheid en netbeheerders.
- Het is voor ondernemers onduidelijk of en wanneer zij last krijgen van netcongestie. Of dat regio gebonden en per netbeheerder anders is, is eveneens onduidelijk.
- Ondernemers met een ‘klein verbruik contract’ (weinig stroomverbruik) vragen zich af of zij ook in de (verre) toekomst last krijgen van een overvol stroomnet.
- Het is onduidelijk wat overheden en netbeheerders doen om netcongestie aan te pakken.
- Wat wordt er gevraagd van ondernemers om dit netcongestie probleem op te lossen?
- Waar is de meest actuele, complete en praktische informatie te vinden over netcongestie?
- Er is behoefte aan een concreet stappenplan om netcongestie voor te zijn of terug te dringen.
- Een overzicht van betrouwbare en kundige energie-experts die hen kunnen helpen ontbreekt.
Inzicht in je huidige energiecontract en je verbruiksprofiel is de eerste stap om te bepalen of je als onderneming last hebt of krijgt van netcongestie en in welke mate. Dit hangt deels ook af van je bedrijfsplannen: heb je wel of niet ambities om (verder) te verduurzamen of te groeien. Of zelfs te verhuizen (naar een nieuw pand).
- Het is moeilijk om contact te krijgen met netbeheerders. Wie moeten ondernemers bellen voor vragen over hun energiecontract en verbruik? Welke mogelijkheden zijn er om netcongestie voor te zijn of aan te pakken?
- Netbeheerders zijn nog niet voldoende in staat (voldoende mensen en kennis ontbreekt) om maatwerk vragen van ondernemers (snel) te kunnen beantwoorden. Bijvoorbeeld over hun verbruiksprofiel, wanneer piek- en daluren plaatsvinden, welke mogelijkheden er zijn om pieken te omzeilen en van daluren gebruik te maken (dit wordt flexen genoemd), met welke buren of bedrijven in de buurt kan het gebruik worden afgestemd, etc.
- Hoeveel bedrijven staan er op de wachtlijst per netbeheerder maar ook landelijk?
Wat is de wachttijd voor een nieuwe aansluiting, uitbreiding of verzwaring? Landelijk en bij de eigen netbeheerder. - Wat voor soort bedrijven of organisaties krijgen voorrang op de wachtlijst en waarom?
- Waarom krijgt een ondernemer niet tijdig bericht van de eigen netbeheerder als het plafond van het verbruik bijna is bereikt, in plaats van een boete?
- Wanneer is het uitbreiden en/of verzwaren van het elektriciteitsnet klaar en in welke gebieden?
- Onduidelijk of en wanneer er periodes komen dat bedrijven helemaal geen energie kunnen terug leveren aan het net.
- Als netbeheerders bij extreme belasting van het net het stroomnet tijdelijk uitzetten, worden bedrijven dan van tevoren gewaarschuwd?
- Voor het starten van een energie coöperatie of samenwerking met andere bedrijven om elektriciteitsverbruik te spreiden, zijn gegevens nodig van de andere ondernemers (wie kan mijn energie buurman worden?). Hierbij is samenwerking met en advies van de netbeheerder nodig. Aan die behoefte wordt nog te weinig voldaan.
- Ondernemers investeren in nieuwe soft- en hardware om hun energieverbruik inzichtelijker te maken, beter te kunnen managen of te beperken. Die kosten kunnen soms voor niets zijn omdat hun netbeheerder andere soft- en hardware aanschaft, die op termijn niet meer ‘praat’ met de soft- en hardware van dit bedrijf. Ook hierover blijft informatie en afstemming in gebreke.
- Momenteel is er geen experimenteerruimte binnen de huidige energiewet om het delen van elektra of inzet van batterijsystemen uit te proberen (voor de meter). Als dit niet wettelijk geregeld wordt, dan kunnen initiatieven niet naar een realisatiefase doorstromen.
- Elke keer dat energie in/uit een publieke batterij gaat moet er energiebelasting worden betaald en dat is ongunstig voor de business case van ondernemers. Dit probleem is deels opgelost voor grootschalige batterijen die rechtstreeks op het net zijn aangesloten en systeemdiensten leveren, maar niet voor alle andere batterijen (waaronder batterijen op bedrijventerreinen).
- Er is onvoldoende inzicht, overzicht en toegang tot relevante subsidies en fondsen.
Regelgeving en randvoorwaarden verschillen per subsidie(gever), bijvoorbeeld provinciale of landelijke subsidies. Dit betekent dat ‘treintjes maken’ als bijzonder ingewikkeld en arbeidsintensief wordt ervaren. - Provincies bieden vaak professionals aan in plaats van budget. Ondernemers die al begonnen zijn met netcongestie aanpakken in hun bedrijf – of samen met andere ondernemers – willen graag hierin hun eigen keuzes maken of het team behouden waarmee ze al samenwerken.
- Advies over een goed en betaalbaar energiemanagementsysteem zou ondernemers helpen.