Dankzij de inspanningen van onder andere VNO-NCW en MKB-Nederland mogen zware elektrische bestelbussen een jaar langer doorrijden met een B-rijbewijs. Dit heeft minister Mark Harbers van Infrastructuur bekendgemaakt.
Vanaf 1 juli zouden bestuurders een C-rijbewijs (voor vrachtwagens) nodig hebben om in hun bus te mogen blijven rijden. Volgens VNO-NCW en MKB-Nederland wordt dankzij deze verandering de overstap naar elektrisch wel heel moeilijk en onaantrekkelijk gemaakt. Het vraagt namelijk om een flinke investering, terwijl de subsidiepot beperkt is. Daarnaast zijn er veel problemen met de infrastructuur.
Ondernemers willen de overstap wel maken, maar een ander rijbewijs – omdat dezelfde bus met batterij zwaarder weegt dan de dieselvariant – is wel veel gevraagd.
Gedoogperiode
Er was een tijd lang sprake van een gedoogbeleid, maar dit zou op 1 juli aflopen. VNO-NCW en MKB-Nederland hebben aangedrongen op verlenging, tot Brussel met een definitieve oplossing komt. De verlengde regeling geldt nu voor een jaar en alleen voor ondernemers/bestuurders die vóór 1 oktober 2023 een zwaardere elektrische bestelbus hebben gekocht.
Lees ook: Wat gaat er veranderen aan de BPM?
Beeld: iStock