Boekhandel De Vries Van Stockum gebruikt diverse online media om verkoop te stimuleren. Hoe doen ze dat? Marie-Claire Bovet en Mutte van Wijk vertellen hoe zij diverse doelgroepen aanspreken met online media. “De nieuwsbrieflezers zijn heel anders dan onze volgers op TikTok.”
Marie-Claire Bovet en Mutte van Wijk zijn te gast in Online meer verkopen – de podcast. Zij vertellen hoe zij onder andere TikTok gebruiken om meer klanten naar de winkel te lokken. Luister de podcast en laat je inspireren!
Na schooltijd moet Marie-Claire Bovet van boekhandel De Vries Van Stockum goed uitkijken voordat ze de deur naar het kantoor openzwaait. Die zit namelijk vlak naast de boekenkasten met Engelstalige boeken voor jongvolwassenen. Tegenwoordig verzamelen groepjes jongeren zich daar om hun favoriete boekenseries te bespreken en filmpjes te maken. De oorzaak? TikTok.
#BookTok: inspelen op TikTok
Jongeren in binnen– en buitenland beginnen massaal met lezen door platform TikTok. Onder de hashtag #BookTok delen jonge TikTokkers hun interesse in boeken, voornamelijk in het genre Young Adult. Via korte video’s delen ze hun mening over de boeken. Dat doen ze regelmatig vanuit boekwinkel De Vries Van Stockum. “Heel mooi om te zien hoe enthousiast ze zijn”, vertelt Bovet. “Je hoort zo vaak dat jongeren minder lezen. Dat TikTok ze stimuleert en enthousiast maakt over boeken is goed nieuws.”
Boekhandel De Vries Van Stockum speelt succesvol in op de trend. Redactielid en winkelmedewerker Mutte van Wijk beheert een eigen TikTok-account voor De Vries Van Stockum. Ze houdt de trends in de gaten, maakt zelf video’s en zorgt dat aanbevelingen op TikTok makkelijk te vinden zijn in de winkel. Bovet: “Het helpt dat onze winkels heel Instagrammable zijn. Als jongeren zelf filmpjes maken in onze boekhandel, maken ze daarmee weer anderen enthousiast.”
Ondernemersmentaliteit
De Vries Van Stockum is een boekhandel met winkels in Den Haag en Haarlem en een webwinkel. Het bedrijf ontstond in de huidige vorm toen in 2011 twee boekwinkels samen gingen: Van Stockum uit Den Haag (opgericht In 1833) en De Vries in Haarlem (opgericht in 1905). De grondleggers waren eigenwijze ondernemers die kansen zagen en niet bang waren om nieuwe dingen te proberen.
Op die manier wordt de boekwinkel nog steeds gerund. De huidige boekverkopers gebruiken allerlei kanalen om klanten naar de winkel te lokken en meer te verkopen.
Beleving van de boekhandel
Tijdens de coronacrisis vernieuwde Bovet bijvoorbeeld de inhoud van de webwinkel. Ze verdiepte zich in de doelgroep: waar is die naar op zoek? “Een bezoek aan onze boekhandel is een ervaring”, vertelt ze. “Even ontspannen, een moment voor jezelf. Daarbij word je op allerlei manieren geprikkeld om een nieuw boek op te pakken. Er zijn tafels en kasten per thema en onze werknemers staan klaar met advies.”
Die beleving wilde zij klanten ook geven in de webshop. “We gaan er nu meer vanuit dat de klant wel weet over welk onderwerp hij wil lezen, maar de titel van het boek nog niet kent”, zegt ze. “Via themapagina’s ontdekken klanten nieuwe titels.”
Zij denkt dat De Vries Van Stockum zich ook online kan onderscheiden door een gids te zijn voor klanten. “Er zijn genoeg webwinkels met een groter assortiment dan wij, daar gaan we het niet op winnen. Wat ons uniek maakt zijn onze medewerkers die inspiratie en advies geven.”
Webshop met tips en thema’s
Zo ontstond het idee om een ‘booklovers-pagina’ te maken. Op dit deel van de webshop staan alle werknemers met hun lievelingsboeken. Verder heeft Bovet boeken geclusterd op thema met daarbij extra informatie. “Denk aan: de volgorde van de boeken van Lucinda Riley en aanraders per onderwerp”, vertelt ze. “Ook spelen we in op actualiteiten, zoals Keti Koti en de zomervakantie.”
Dat maakt de webshop niet alleen een inspiratiebron, het verhoogt ook de vindbaarheid op Google.
Strategie en affiniteit met social media
Boekhandel De Vries Van Stockum is actief op nog veel meer online media, zoals de nieuwsbrief en Instagram. En sinds kort houdt haar collega Van Wijk zich bezig met TikTok.
“Een andere medewerker heeft het TikTok-account opgericht, maar ik heb het al gauw overgenomen tijdens mijn stage”, vertelt Van Wijk. “Karen tastte in het duister, omdat ze zelf niet op het platform actief is. Ik zit in mijn vrije tijd wel veel op TikTok en had volop inspiratie om ermee aan de slag te gaan.”
Affiniteit hebben met een medium is belangrijk, benadrukt ze. “Zo ontdek je sneller trends en weet je beter welke content aanslaat”, legt ze uit. “Bovendien kost social media best veel tijd. Je moet trends spotten, bedenken hoe je daarop inspeelt, video’s opnemen, bewerken, plaatsen, reageren. Als je dat niet leuk vindt, is het een flinke opgave.”
Meer weten? Lees in dit artikel hoe je een socialmediastrategie kiest die past bij jouw onderneming.
Verschil in doelgroep
Verder is het essentieel om te weten wie je aanspreekt via welk medium, zegt Van Wijk. Zo richt zij zich via TikTok op een compleet andere doelgroep dan via de nieuwsbrief. “Onze nieuwsbrieflezers zijn vijftig- en zestigplussers, er zitten zelfs tachtigjarige lezers tussen. Die hebben heel andere interesses dan onze jonge TikTok-volgers. Oudere klanten houden bijvoorbeeld van literatuur en willen meer weten over boeken die gerecenseerd zijn in de krant. Op TikTok gaat het vooral over Young Adult-series.”
Alle online media samen zorgen voor meer naamsbekendheid en zichtbaarheid, vertelt Bovet. “Online content maakt klanten enthousiast om naar de boekwinkel te komen”, vertelt ze. De nieuwsbrief en social kanalen zorgen onbewust ook voor meer verkoop, denkt Van Wijk. “Als je een boek al eens eerder hebt gezien, zal je het sneller oppakken als je het in het schap ziet staan.”
Meer verkopen via social media met de tips van Marie-Claire Bovet en Mutte van Wijk:
- Verdiep je in je doelgroep. Op welke online kanalen zijn je klanten actief? Wat doen ze daar? Op welke interesses kun jij inspelen als ondernemer?
- Kies een online kanaal waar je enthousiast over bent, want je moet er best wat tijd in steken. Heb je weinig gevoel bij een medium maar wil je er toch iets mee doen? Zoek iemand anders binnen je bedrijf die er meer affiniteit mee heeft.
- Laat jezelf en je medewerkers zien. Bovet: “Foto’s en filmpjes waar mensen op staan, worden veel vaker geliked en aangeklikt.”
- Onderzoek hoe jij je kunt onderscheiden van je concurrenten. Bepaal een strategie en voer die door op al je kanalen. Boekhandel De Vries Van Stockum is bijvoorbeeld op alle verkoopkanalen een persoonlijke gids met een liefde voor lezen.
- Laat diverse kanalen elkaar versterken. Is een bepaald artikel trending op social media? Besteed er een post aan op jouw eigen pagina, leg het product vooraan in je winkel en licht het uit in je webshop.
Als ondernemer weet je dat vernieuwen cruciaal is om te groeien. De campagne ‘Boost je online business’ helpt jou de volgende stap te bepalen. Nog niet aangemeld? Klik dan hier en meld je kosteloos aan en ontdek de volgende stap voor jouw online business.