Deze site is een initiatief van VNO-NCW en MKB-Nederland

Hoe creëer ik de beste socialmediastrategie voor mijn bedrijf?

Expert Carlijn Bekker (SOSOCIAL) helpt je een succesvolle strategie voor social media te bepalen in vier stappen. Ook geeft ze antwoord op drie veelgestelde vragen.

Een goed uitgedachte socialmediastrategie kan je helpen je doelen te bereiken. Denk aan meer naamsbekendheid, een sterkere band met je doelgroep of meer verkoop. Aanwezig zijn op social is niet genoeg. Hoe bepaal je een succesvolle strategie? Expert Carlijn Bekker geeft antwoord op veelgestelde vragen en deelt vier stappen om je strategie te bepalen.

Vraag 1: Zelf doen of uitbesteden?

Bekker is oprichter van socialmedia-bureau en academie SOSOCIAL. Ze geeft socialmedia-trainingen en kan socialmedia-management volledig uit handen nemen voor grote organisaties. “Mkb-ondernemers raad ik juist aan om het zelf te doen”, zegt Bekker. “Investeer in een goede cursus of begeleiding voor jezelf of je personeel. Dat is voor een kleine ondernemer vaak verstandiger dan alles uitbesteden.”

Zelf aan de slag gaan met social media is niet alleen goedkoper, het kan ook de band met je klant versterken. Interactie en analyse op social media geven je meer inzicht in je doelgroep. Bovendien bespaart uitbesteden je niet direct tijd, omdat jij het bureau veel informatie moet geven over je bedrijf en je producten.

Dat merkte ook kunstenares Susan Ruiter, die haar social media vier maanden uitbesteedde. “Uiteindelijk was ik er evenveel tijd mee kwijt”, vertelt ze in dit interview.

Vraag 2: Moet ik als ondernemer actief zijn op social media?

Social media zijn een relatief goedkope, laagdrempelige manier om jouw zaak bekendheid te geven. Volgens Bekker zou iedere ondernemer zichtbaar moeten zijn op één of twee platformen. “Als ondernemer moet je tenslotte zijn waar je doelgroep is.”

Tegenwoordig zijn bijna alle Nederlanders actief op social media. Bovendien gebruiken we de kanalen steeds actiever, blijkt uit het jaarlijkse Nationale Social Media Onderzoek van Newcom Research (2022). In totaal besteden Nederlanders gemiddeld 107 minuten per dag op platforms als WhatsApp, Facebook en Instagram.

Tip: Wist je dat je ook direct kunt verkopen via Facebook en Instagram? In dit artikel lees je daar meer over.

Vraag 3: Op welke social media moet ik actief zijn?

De meestgebruikte platformen zijn Whatsapp, Facebook, YouTube, Instagram, LinkedIn, Pinterest, Twitter en TikTok (bron: Newcom Research 2022). Op al die platformen actief zijn is veel te veel werk voor mkb-ondernemers, zegt Bekker. “Ondernemers hebben geen groot marketingteam, zij moeten social vaak ‘even erbij doen’. Ze hebben geen capaciteit om content te maken voor allerlei sociale kanalen.”

Het goede nieuws: dat hoeft ook niet. “Jouw doelgroep is ook niet elke dag op alle kanalen actief”, zegt Bekker. “Kies dus twee of drie kanalen. Welke dat zijn, bepaal je op basis van je strategie.”

Ga dus eerst terug naar de basis, ook al ben je al een tijdje actief op social. Je komt in vier stappen tot jouw strategie:

Stap 1: Bepaal je doel en doelgroep

Denk allereerst na over je doelen als ondernemer en hoe social media je kunnen helpen die te halen. Wil je klanten inspireren om naar je winkel te komen? Of wil je een sterkere band opbouwen met je klanten en zo je conversie verhogen in je webshop?

Vervolgens bepaal je je doelgroep. “Sommige ondernemers zeggen: het maakt me niet uit wie mijn product koopt, ik heb niet één klant”, zegt Bekker. “Maar als je iedereen aanspreekt, spreek je niemand aan. Wat kan helpen, is nadenken over welk probleem jij oplost met jouw bedrijf. Wiens probleem is dat?”

Zodra je jouw doel en doelgroep kent, kun je platformen kiezen. “Richt je je op tieners? Denk dan aan Snapchat of Tiktok”, vertelt Bekker. “Wie verkoopt aan professionals moet op LinkedIn zijn. Voor twintigers is Instagram interessant en Facebook is nog steeds een super relevant platform voor 30-plussers.”

Het helpt als jij zelf affiniteit hebt met het platform, vertellen Marie-Claire Bovet en Murre van Wijk van boekhandel De Vries van Stockum. Lees meer in dit interview.

Stap 2: Content maken

Nu is het tijd om foto’s, video’s en afbeeldingen te maken: jouw ‘social content’. Een paar tips:

  • Maak het persoonlijk. “Klanten kopen liever van een mens dan een bedrijf”, zegt de socialmedia-expert. “Ik doe het zelf ook, mensen kopen liever van Carlijn dan van SOSOCIAL. Laat jezelf en je team zien, dat schept vertrouwen.”
  • Gebruik humor, posts met een knipoog hebben grotere kans om viral te gaan. Coolblue geeft het goede voorbeeld.
  • Haak in op de actualiteit of speciale dagen, zoals kerst of moederdag.
  • Maak formats. Vaste rubrieken helpen je om consequent te posten, ook als je even wat minder inspiratie hebt. Bovendien zorgen ze voor herkenbaarheid. Bijvoorbeeld elke maandag een kijkje achter de schermen, vrijdag een quiz en zaterdag een klant in het zonnetje. Het account van Netflix is een inspiratiebron.

Stap 3: Duik in de data

Zodra je je eerste posts geplaatst hebt, is het tijd om te analyseren. Wat slaat aan, wat niet? Welke foto’s en video’s krijgen veel reacties? “Als je ziet dat bepaalde posts het altijd goed doen, kun je daar variaties op verzinnen”, zegt Bekker. “Bovendien geeft het je inzicht in je klanten en hun wensen.”

Stap 4: Schaal op met advertenties

“Zeker kleine ondernemers kunnen niet meer zonder advertenties op social media”, vertelt Bekker. “De zichtbaarheid van bedrijven op social media is namelijk onwijs afgenomen. Als je wilt groeien op social media, raad ik dus aan je bereik in te kopen.”

Je kunt die advertenties heel specifiek richten op een bepaalde doelgroep. Denk aan leeftijd, interesses en woonplaats. Het is zelfs mogelijk om advertenties te richten op klanten die op een specifiek moment in de buurt van jouw zaak zijn. Zo bereik je alleen je potentiële klanten. “Adverteren op social is relatief goedkoop”, zegt ze. “Reclame op tv of radio is vele malen duurder. In mijn eigen ervaring is social advertising ook iets goedkoper dan adverteren op Google.”

Begin met adverteren zodra je jouw eerste posts hebt geplaatst en je klaar bent om te verkopen. “Als je weet dat jouw product in de markt past en er behoefte aan is, kun je gaan adverteren”, zegt Bekker. “Het werkt geweldig om je bedrijf op te schalen. Met advertenties blijf je continu zichtbaar, je hoeft niet elke dag iets te posten om je klanten te bereiken. Als je advertenties hebt gevonden die goed werken, besparen ze je dus ook tijd.”

Als ondernemer weet je dat vernieuwen cruciaal is om te groeien. De campagne ‘Boost je online business’ helpt jou de volgende stap te bepalen. Nog niet aangemeld? Klik dan hier en meld je kosteloos aan en ontdek de volgende stap voor jouw online business.

Hoe creëer ik de beste socialmediastrategie voor mijn bedrijf?