Deze site is een initiatief van VNO-NCW en MKB-Nederland

Marktplaatsen als onderdeel van je verkoopstrategie: 6 tips om te groeien via platformen

Talloze ondernemers verkopen via marktplaatsen zoals bol.com, Marktplaats of Amazon. Hoe zorg je dat jij opvalt? 6 gouden tips voor meer groei via online platformen.

Nederlanders doen meer dan de helft van al hun online aankopen via marktplaatsen en online platformen zoals bol.com, Marktplaats of Amazon. Dit blijkt uit de Marketplace Monitor, een grootschalig onderzoek van Multiscope en Hogeschool van Amsterdam onder bijna 7.000 Nederlanders (2021). Een online marktplaats kan dus een mooie toevoeging zijn aan je verkoopkanalen.

Hoe je aan de slag gaat op marktplaatsen lees je hier. Nadat jij je platform hebt gekozen en je waar hebt uitgestalt, begint het pas. Je concurreert met vele andere aanbieders: ondernemers, consumenten en het platform zelf. Hoe win je die strijd? 6 tips om meer te verkopen via marktplaatsen.

1. Onderzoek en analyseer

De eerste stap om meer te verkopen is weten wat consumenten zoeken op platformen. Dat kun je vrij eenvoudig ontdekken. Tools zoals Jungle Scout of MerchantWords geven inzicht in de vraag op Amazon. Ben je actief op Etsy, dan kun je eenvoudig statistieken bekijken en analyses maken. Ook bol.com heeft allerlei analysetools.

Daarnaast heeft bol.com lijsten met zogenaamde white en grey spots. White spots zijn de artikelen die klanten zoeken, maar nog helemaal niet vinden. Grey spots zijn gewilde producten die nauwelijks vindbaar zijn. Op die manier kun je ontdekken of er een gat in de markt zit.

Wil je weten waar de kansen liggen? Download de Excel-lijsten en sorteer op artikelen met de hoogste verkooppotentie. Filter dan op categorieën waarin jij producten verkoopt of wilt verkopen. Google vervolgens de artikelen en bepaal of jij ze voordelig kunt aanbieden.

2. Verbeter je productpagina’s

Hoe beter de omschrijving van jouw producten, hoe groter de kans dat potentiële kopers ze vinden. Net zoals Google, gebruiken platformen zoals Amazon en bol.com namelijk algoritmes om te bepalen welke producten bovenaan komen in de zoekresultaten. Hoe nauwer je omschrijving aansluit op wat je klant zoekt, hoe beter je gevonden wordt.

Houd dus voor ogen voor wie je schrijft. Als jouw klant een fauteuil zoekt, gebruikt hij misschien wel woorden als ‘stoel’ of ‘loungestoel’. Gebruik dus synoniemen. Zorg ook dat je alle potentiële vragen beantwoordt, zoals: welke afmetingen heeft de stoel? Van welk materiaal is hij gemaakt? Klanten hebben veel keuze op marktplaatsen. Als iets niet duidelijk is, klikken ze verder. Bovendien sturen ze artikelen retour als ze anders blijken dan verwacht.

Aantrekkelijke, duidelijke foto’s helpen klanten een goed beeld te krijgen van het artikel. Voeg meerdere foto’s toe, zodat de koper het artikel vanuit verschillende perspectieven kan bekijken. Laat ook details zien.

Let op: Houd je bij omschrijvingen en foto’s aan de richtlijnen van het platform. Zo willen veel marktplaatsen dat je producten op een neutrale achtergrond fotografeert.

3. Bepaal een scherpe prijs met voldoende marge

Wist je dat bij meer dan 60% van de online aankopen, de prijs het zwaarst meetelt in de beslissing om een artikel te kopen? En dat een consument per artikel gemiddeld 10 minuten besteedt aan het vergelijken van prijzen? (bron: bol.com)

Een goede prijs is dus essentieel, zeker op platformen. Consumenten kunnen namelijk eenvoudig jouw productprijs vergelijken met die van je concurrent. Ondertussen wil jij natuurlijk maximaal verkopen met goede marges.

Tip: Geef klanten korting als ze meerdere producten kopen. Met volumekorting of promoties op je hele productlijn stimuleer je klanten om meer geld uit te geven. Met dit soort aanbiedingen overtuig je klanten om bij jou te kopen in plaats van de concurrent terwijl je meer verkoopt en voldoende marge overhoudt.  

De juiste verkoopprijs bepalen is een doorgaand proces. Houd in de gaten voor welke prijs jouw concurrenten producten aanbieden en bepaal mede op basis daarvan of jouw prijs omlaag of omhoog moet. Experimenteer en kijk na ongeveer twee weken welk effect het aanpassen van je prijs had.

Tip: Met een repricer-tool kun je jouw prijsstrategie automatiseren. Je bepaalt je variabelen op basis van je strategie en vervolgens past de tool je prijzen automatisch aan. Er zijn meerdere partijen die zulke software aanbieden voor marktplaatsen.

4. Optimaliseer je leverbelofte

Als klanten een product kopen, willen ze het op tijd thuis hebben. Communiceer dus een haalbare levertijd. Houd rekening met de tijd die je zelf nodig hebt om een bestelling klaar te maken en de tijd die de bezorgdienst nodig heeft om het pakket te leveren. Hoe realistischer je leverbelofte, hoe groter de kans op een tevreden klant die zijn bestelling op tijd in huis heeft.

Tip: Verandert je levertijd? Pas dit dan aan voor alle producten. Op sommige marktplaatsen kun je de levertijd van meerdere artikelen tegelijk aanpassen.

Heeft jouw pakketdienst vaak vertraging? Verruim dan je levertijd of zoek een andere bezorgdienst. Bij een aantal marktplaatsen kun je het vervoer van je producten afnemen als dienst. Je profiteert dan van aantrekkelijke tarieven door het schaalvoordeel.

Tip: Verbeter ook je voorraadbeheer. Weet je bijvoorbeeld dat paraplu’s extra goed verkopen in de herfst, koop dan aan het eind van de zomer al extra voorraad in. Als je product op voorraad is, kun je ook sneller leveren.

5. Verzamel reviews

Met productbeoordelingen win je het vertrouwen van klanten en vergroot je de kans op een aankoop. Vraag je klanten dus hun mening te delen via reviews op het platform. Stuur na ontvangst van het pakket een bericht en vraag of alles naar wens was. Hoe meer reviews je verzamelt, hoe meer je opvalt.

Reviews zijn ook belangrijk voor je vindbaarheid. Google baseert de volgorde van getoonde artikelen op marktplaatsen onder andere op de populariteit van een product. Reviews dragen hieraan bij.

6. Adverteer op het platform

Heb je flitsende productpagina’s, hanteer je een goede prijs en is je levertijd op orde? Je kunt nog meer verkopen door te adverteren via het platform. Jouw producten worden dan extra zichtbaar.

Met Marktplaats Zakelijk kun je op twee manieren advertenties plaatsen. Bij de ene optie betaal je een vast bedrag per maand en laat je jouw advertentie meer opvallen met onder andere een Gecontroleerde Verkoper-sticker. Bij de andere optie betaal je per klik op de advertentie.

Op bol.com adverteer je met Sponsored Products. Amazon en Etsy hebben die optie ook en bieden daarnaast Display Advertising en Social Advertising. Wat adverteren kost en oplevert, verschilt per platform, type marketing en product.

Tip: Voorkom dat je advertentiebudget investeert in artikelen die snel uitverkocht zijn. Regel eerst voldoende voorraad, voordat je een campagne begint.

Wil je meer tips om te groeien via marktplaatsen? In dit interview vertelt John Lin alles over de toekomst van platformen. Ook legt hij uit waarom het werkt om diensten van derden te gebruiken.

Als ondernemer weet je dat vernieuwen cruciaal is om te groeien. De campagne ‘Boost je online business’ helpt jou de volgende stap te bepalen. Nog niet aangemeld? Klik dan hier en meld je kosteloos aan en ontdek de volgende stap voor jouw online business.

Marktplaatsen als onderdeel van je verkoopstrategie: 6 tips om te groeien via platformen