Als ondernemer kun je bijna niet meer zonder een online-verkoopkanaal. Wil je een eigen webshop beginnen? Volg dit handige stappenplan.
Stap 1: Bepaal of je een webshoppakket wilt of zelf aan de slag gaat.
Je kunt je webshop zelf bouwen of een pakket kopen bij een e-commerceplatform. Kies je voor een webshoppakket? Dan krijg je een abonnement op een complete website die je alleen nog hoeft te vullen met jouw omschrijvingen en producten. De softwareapplicatie van het platform helpt je jouw online winkel te bouwen. Uit onderzoek van Frankwatching (2022) blijken WooCommerce, Shopify en Ecwid de grootste platformen in Nederland.
Met een pakket kun je snel en met weinig kennis van webbouwen beginnen met de verkoop. Een nadeel: je zit vast aan het format van de aanbieder. Vergelijk dus eerst aanbieders en kijk of hun pakket past bij wat en hoe jij wilt verkopen.
Je kunt ook zelf aan de slag of een webbouwer inhuren. Dan krijg je een webshop die volledig past bij jouw wensen. Dit kan goedkoper zijn, maar is wel een stuk meer werk. Zeker als websites bouwen niet jouw specialisme is.
Om je eigen webshop te bouwen heb je in elk geval de volgende onderdelen nodig:
- Webhosting
Dit kun je vergelijken met de huur van een fysieke winkel. In de basis ben je hier ongeveer 10 euro per maand aan kwijt, maar afhankelijk van de serverruimte die je nodig hebt, kan dit flink oplopen. Wil je veel informatie en producten op je webshop? Dan heb je meer serverruimte nodig. - Webshop software
Met alleen de huur van online ruimte ben je er nog niet. Je hebt ook software nodig om je webshop in te richten. Je kunt hiervoor aan de slag met gratis open-source systemen als Drupal (Drupal Commerce) of WordPress (Woocommerce). Houd er rekening mee dat je behoorlijk wat technische kennis moet hebben.Uiteraard kun je ook een expert inhuren die dit voor je inricht. Vergeet in dat geval ook niet afspraken te maken over onderhoud van je website en je database.
Stap 2: Kies en claim een domeinnaam
Hoe gaat jouw webpagina heten? Veel ondernemers trekken de naam van hun fysieke winkel door naar hun webshop, maar dat kan niet altijd. Soms is de domeinnaam al bezet. Op de website van SIDN kun je zelf controleren of jouw gewenste naam nog vrij is.
Ga je jouw webshop zelf (laten) bouwen? Dan kun je de domeinnaam registreren bij je hostingprovider of registrar. Als je met een pakket werkt, regel je dit via de aanbieder.
Is de domeinnaam die je had bedacht al vergeven? Dan is het slim om een naam te kiezen die goed past bij wat je verkoopt. Je klanten uit de fysieke winkel moeten je tenslotte kunnen herkennen.
Stap 3: Maak je webshop aantrekkelijk en toegankelijk
Een gebruiksvriendelijke webwinkel die er mooi uitziet, heeft doorgaans meer tevreden klanten. Kies dus een aantrekkelijke huisstijl die aansluit bij je merk of je fysieke winkel. Maak professionele productfoto’s en schrijf aantrekkelijke teksten. Houd hierbij rekening met zoekmachines en pas Search Engine Optimization (SEO) toe. Lees meer in dit artikel over het verhogen van conversie.
Tip: geef je klanten keuze in betaalmethodes. Verkoop je ook in het buitenland? Dan moet je misschien meer opties bieden, zoals Bancontact of Paypal.
Stap 4: Bedenk hoe je straks producten gaat verzenden
Bedenk vooraf hoe je jouw producten naar de klant gaat verzenden. Hoe ziet straks jouw proces van inkopen, inpakken en versturen eruit? Wat wordt je retourbeleid? Welke verzendkosten komen erbij kijken? Natuurlijk kun je dit allemaal zelf regelen of je kunt een fulfillment-partij inschakelen voor de verzending en retouren. Lees meer over logistiek.
Stap 5: Houd je aan alle wettelijke eisen voor webshops
Als webshopeigenaar ben je verplicht om aan een aantal wettelijke eisen te voldoen. Zo moet je in elk geval de volgende zaken vermelden op je website:
- De naam van je bedrijf, zoals het bij de Kamer van Koophandel bekend is
- Je KVK-nummer en btw-identificatienummer
- Het adres van je bedrijf
- Je zakelijke telefoonnummer en e-mailadres
Houd ook rekening met de privacywetgeving (AVG) en zorg dat de verbinding van jouw website veilig is met een SSL-certificaat. Houd er ook rekening mee dat consumenten een minimale bedenktijd van 14 dagen hebben voor hun aankoop. Ze mogen dus binnen twee weken hun product retourneren.
Stap 6: Test je webshop voor livegang
Deze laatste stap is heel belangrijk, je wilt dat alles klopt voordat je eerste klant een bestelling plaatst. Vraag je medewerkers, familie en vrienden om alle functies te testen. Gebruik verschillende apparaten om te achterhalen of jouw website goed functioneert op pc, laptop en smartphone. Ben je helemaal tevreden? Dan kun je live gaan!
Ben je klaar voor de volgende stap? Lees in dit artikel hoe je nog meer kunt verkopen met jouw webshop.
Als ondernemer weet je dat vernieuwen cruciaal is om te groeien. De campagne ‘Boost je online business’ helpt jou de volgende stap te bepalen. Nog niet aangemeld? Klik dan hier en meld je kosteloos aan en ontdek de volgende stap voor jouw online business.