Deze site is een initiatief van VNO-NCW en MKB-Nederland

Op naar het buitenland: 7 manieren om via online verkopen de wereld te veroveren

Zie jij kansen voor jouw zaak in het buitenland? Via internet kun je jouw producten aanbieden aan klanten over de hele wereld. Tips voor internationale groei van jouw online business.

Droom jij ervan jouw producten ook in het buitenland te verkopen? Webshops, social media en marktplaatsen kunnen je helpen die droom waar te maken. Via internet kun je tenslotte klanten uit de hele wereld bereiken.

Succesvol online verkopen over de grens vergt wel wat voorbereiding. Als jij je begeeft op de wereldmarkt, heb je te maken met veel meer concurrentie, taal- en cultuurverschillen en internationale regelgeving. Bovendien hebben klanten in het buitenland andere betalings- en verzendingsopties nodig. Deze tips helpen je jouw online business internationaal te laten groeien.

1. Doe (online) marktonderzoek

Met een goed plan vergroot je jouw kans op succes. Begin met marktonderzoek: zijn jouw producten interessant voor klanten in het buitenland? In welke landen of markten is de grootste behoefte? Misschien zijn er concurrenten actief in Duitsland, maar wordt jouw product nog helemaal niet verkocht in Frankrijk, terwijl daar wel behoefte is.

Klanten op verschillende locaties hebben andere gewoontes en behoeften, dus het kan zijn dat je jouw aanbod moet aanpassen om aan hun wensen te voldoen. Denk ook goed na over de prijs en bijkomende verzendkosten. Zijn klanten in een ander land bereid die te betalen? Let op: als je marges te klein zijn, is het lastig om winst te maken.

Online media kunnen je helpen dit soort zaken te onderzoeken. Zo bieden marktplaatsen als bol.com (Nederland en België) en Amazon (internationaal) inzicht in de behoeftes van consumenten. Ook via Google en social media kun je internationale trends ontdekken.

Tip: Zoek hulp en breid je internationale netwerk uit. Informeer bijvoorbeeld eens bij de ambassade, ga naar internationale beurzen of doe mee met een handelsmissie.

2. Spreek je klant aan in zijn eigen taal

Nu je bepaald hebt in welke markten jij zou kunnen groeien, is het tijd om te vertalen. Je website en productpagina’s volledig in het Engels schrijven is meestal geen goed idee. Uit internationaal onderzoek van onafhankelijk bureau CSA Research (2020) blijkt dat 76% van de consumenten het liefst online producten koopt in hun eigen taal. 40% van de consumenten zou nooit iets online kopen zonder informatie in zijn moedertaal. Zorg daarom dat al je potentiële klanten informatie krijgen in hun eigen taal.

Let daarbij ook op geografisch taalverschillen. Er zijn er bijvoorbeeld best veel verschillen tussen de Vlaamse en Nederlandse taal en dus ook in de manier waarop je informatie over je artikelen geeft. Zo noemen ze magnetrons in België microgolfovens. Dit geldt ook voor Brits en Amerikaans Engels, Canadees en Frans, Zuid-Amerikaans en Spaans. Het is zonde als de zoektermen van je klanten niet overeenkomen met jouw termen.

3. Houd je aan wet- en regelgeving

Binnen Europa zijn de belangrijkste regels voor webwinkels onderdeel van de Europese Regelgeving. Maar er zijn ook uitzonderingen binnen bepaalde productcategorieën. Zo is de wetgeving omtrent de verkoop in geneesmiddelen en gezondheidsproducten vaak anders. Verdiep je daarin.

Als je buiten de Europese Unie verkoopt, is het helemaal verstandig je goed te verdiepen in wetgeving en producteisen. Denk ook aan verpakking en etikettering van je producten. Soms geldt een invoerverbod, bijvoorbeeld pornografisch getint materiaal in Saudi-Arabië. Vervoerders en landen kunnen beperkingen opleggen: je mag niet alles zomaar versturen.

Denk verder aan invoerrechten, btw of importbelastingen. Hoe hoog zijn die? Bereken je ze door aan de klant? Meer informatie vind je op Acces2Markets van de Europese Commissie. Ook post- en koeriersbedrijven kunnen je advies geven.

4. Bied passende betaalmethodes

In Nederland is betalen via iDEAL het meest populair, in het buitenland is dat niet zo. Zoek dus uit welke betaalmethodes de nieuwe doelgroep het liefst gebruikt. Veel webshops kiezen voor creditcard of PayPal, omdat het wereldwijd veelgebruikte betaalmethodes zijn.

5. Denk na over verzending en retouren

Zoek uit hoe het zit met internationale verzending. Hoe lang duurt het voordat een pakket aankomt? Wat kost het? Zodra je goederen buiten de EU verzendt, doe je een uitvoeraangifte bij de douane. Elk land heeft zijn eigen regels en werkwijze als het gaat over douane- en invoerrechten.

Over het algemeen zijn buitenlandse zendingen langer onderweg en raken vaker zoek dan binnenlandse zendingen (bron: Kamer van Koophandel). Verpak producten dus extra veilig en stuur je klanten de track & trace-code van hun pakket om de zending te volgen. Als je kostbare producten verkoopt, kun je een transportverzekering overwegen.

Denk ook na over retouren en geef duidelijk aan hoe internationale klanten hun pakket kunnen terugsturen. Voeg een retourformulier en een voorgefrankeerd zelfklevend retouretiket toe. Afhankelijk van je leveringsvoorwaarden kun je achteraf de portokosten in mindering brengen op het retourbedrag.

6. Versterk je aanwezigheid op social media

Social media kan je helpen een internationaal publiek te bereiken. Zo verkoopt Susan Ruiter bijvoorbeeld haar kunst over de hele wereld dankzij haar aanwezigheid op social.

Ga je aan de slag in een nieuw taalgebied, dan kun je meerdere dingen doen: een nieuw account openen voor deze doelgroep (bijvoorbeeld: Bedrijfsnaam X met een toevoeging als BE/NL/FR/ES), elke post twee keer plaatsen (een keer in het Nederlands, een keer in de andere taal) of onder elke tekst een vertaling plakken.

Een apart account voor de nieuwe doelgroep heeft het grote voordeel dat je ook je type posts, acties en tags kunt afstemmen op je nieuwe doelgroep. Het nadeel is dat je weer begint met nul volgers.

Heb jij je keuze gemaakt? Dan is het tijd voor een campagne waarmee je je richt op internationale gebruikers. Je kunt dit op verschillende manieren doen, bijvoorbeeld met Facebook- en Instagram-advertenties gericht op een internationale doelgroep. Je kunt ook weggeef- of introductieacties beginnen of samenwerken met social influencers in jouw markt. Lees meer over groeien op social media.

7. Gebruik marktplaatsen

Via internationale marktplaatsen kun je eenvoudig een internationaal publiek bereiken. Zo kun je via Amazon en Etsy wereldwijd verkopen en bij bol.com zowel Nederland als België bereiken. Vaak kun je jouw bestaande lijst producten eenvoudig uitbreiden naar andere landen. Soms kun je zelfs de logistiek van het platform gebruiken om jouw goederen te verzenden. Lees meer over verkopen via marktplaatsen.

Internationaal verkopen via marktplaatsen lijkt eenvoudig, maar vergeet niet dat je ook hierbij vooraf na moet denken over doelgroepen, verzending en klantenservice. Zorg ervoor dat je je strategie en administratie op orde hebt voordat je begint met internationaal verkopen.

Tip: De meeste platformen vertalen internationale productpagina’s zelf. Die vertalingen zijn vaak slecht, zorg dus ook op marktplaatsen voor zelfvertaalde omschrijvingen. Je kunt ook investeren in een gespecialiseerde vertaler.

Meer weten over de do’s en don’ts van online verkopen over de grens? Lees het interview met Vincent de Wit van Maxilia. Zijn bedrijf verkoopt al jaren succesvol in onder andere Duitsland en Frankrijk, maar de Spaanse webshop faalde. De Wit deelt zijn lessen zodat jij ervan kunt leren.

Als ondernemer weet je dat vernieuwen cruciaal is om te groeien. De campagne ‘Boost je online business’ helpt jou de volgende stap te bepalen. Nog niet aangemeld? Klik dan hier en meld je kosteloos aan en ontdek de volgende stap voor jouw online business.

Op naar het buitenland: 7 manieren om via online verkopen de wereld te veroveren