Deze site is een initiatief van VNO-NCW en MKB-Nederland

Bijna 100% van de ondernemers ervaart netcongestie als urgent probleem voor het Nederlandse bedrijfsleven

De ruime meerderheid van de 400 bedrijven die deelnamen aan het onderzoek ervaren netcongestie (overbelast stroomnet) als een urgent probleem voor het bedrijfsleven in Nederland. Driekwart van die ondernemers maakt zich ook zorgen over netcongestie en de gevolgen ervan voor het eigen bedrijf. Die zorgen gaan vooral over belemmeringen met het aanvragen van een zwaardere aansluiting of een uitbreiding ervan, het verder verduurzamen, innoveren of uitbreiden van het bedrijf. Dat en meer blijkt uit het onderzoek ‘Netcongestie 2024’ dat deze zomer in opdracht van het programma Netcongestie Bedrijfsleven door Direct Research is gehouden. Jacco Vonhof voorzitter van MKB-Nederland vertelt in onderstaande video een aantal uitkomsten van het onderzoek en toetste de uitkomsten in de praktijk bij ondernemers op bedrijventerrein Nijverkamp in Veenendaal.

Directe en indirecte gevolgen

De helft van alle respondenten (bedrijven met kleinzakelijke of grootzakelijke energieaansluitingen) ervaart momenteel gevolgen. Dit blijken vooral directe belemmeringen zoals hierboven beschreven. Daarbij geeft 25% aan (tijdelijk) geen stroom meer terug te kunnen leveren aan het net. Echter ervaart men ook indirecte belemmeringen doordat zakelijke relaties en/of klanten geen aansluiting of verzwaring kunnen krijgen en het bedrijf daardoor opdrachten misloopt.   

Vooral bedrijven met een grootzakelijke aansluiting ervaren belemmeringen en maken zich op om meer maatregelen te nemen

96% van de bedrijven met een grootzakelijke aansluiting ervaart netcongestie als een urgent thema voor het bedrijfsleven in Nederland en 77% ziet de urgentie voor het eigen bedrijf. Zij ervaren ook al vaker de bovengenoemde gevolgen van netcongestie in hun eigen bedrijf dan bedrijven met een kleinzakelijke aansluiting. 73% van de bedrijven met een grootzakelijke aansluiting verwacht dat zij de komende 2 jaar meer maatregelen moeten nemen. 36% van deze bedrijven heeft al concrete acties ondernomen zoals energiebesparende maatregelen en het aanschaffen van slimme meters. En 61% is ook daadwerkelijk van plan om (meer) maatregelen te ondernemen om netcongestie te voorkomen of tegen te gaan.  

Behoefte aan duidelijkheid: concrete informatie over de duur van aangevraagde uitbreiding en/of verzwaring

Alle deelnemende bedrijven willen vooral weten hoe lang zij moeten wachten voordat zij een uitbreiding of verzwaring krijgen, en wat de planning is van de uitbreiding van het net in de eigen regio. Daarnaast is er interesse in informatie over samenwerken met andere bedrijven of partijen, en hebben ondernemers behoefte aan informatie over welke concrete maatregelen ze kunnen nemen. Opvallend is dat de overgrote meerderheid van alle respondenten vindt dat overheden en netbeheerders onvoldoende oog hebben voor de impact van netcongestie op ondernemers.   

Zoeken naar informatie

Het zoeken naar informatie doen bedrijven het vaakst bij netbeheerders (57%), andere ondernemers (58%) of online bronnen (54%). Branche- en ondernemersverenigingen wordt door 54% geraadpleegd als informatiebron. Hoewel de netbeheerder het vaakst geraadpleegd is, blijkt men hier het minst tevreden over. Men geeft aan dat het probleem niet snel genoeg wordt opgepakt, er onvoldoende wordt meegedacht of de netbeheerder onbereikbaar is. Daarnaast zoekt slechts 11% informatie bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland en 12% bij VNO-NCW/ MKB- Nederland maar blijkt men (zeer) tevreden over de geboden informatie.  

Ondernemers ondersteunen en betrekken blijft van groot belang

Het ondersteuningsprogramma Netcongestie Bedrijfsleven concludeert uit het onderzoek dat het noodzakelijk is om ondernemers nog actiever te informeren over de stand van zaken rond netcongestie en welke praktische maatregelen ze kunnen nemen in hun eigen bedrijf.
Daarnaast is het voor ondernemers van belang dat het programma de knelpunten, ideeën en behoeftes van ondernemers bij overheden en netbeheerders blijft inbrengen. Hiermee zorgen we dat informatie, wet- en regelgeving en (financiële) hulpmiddelen kunnen worden verbeterd of versneld. Waardoor de kracht van het ondernemerschap optimaal wordt benut en we met elkaar aan oplossingen voor netcongestie werken. 

Over het onderzoek

Het kwantitatieve onderzoek ‘Netcongestie 2024’ is in opdracht van het ondersteuningsprogramma Netcongestie Bedrijfsleven uitgevoerd door DirectResearch onder bijna 400 bedrijven. Het onderzoek is gehouden in de periode van 4 juli t/m 9 september 2024. Het programma Netcongestie Bedrijfsleven is een initiatief van VNO-NCW en MKB-Nederland en wordt gesubsidieerd door het ministerie van Klimaat en Groene Groeiers.

Lees de volledige uitkomsten van het onderzoek (pdf)

We bezochten eerder het industrieterrein in Veenendaal om te luisteren naar hun ervaringen met een energyhub 

Ook interessant:

Op 15 oktober 2024 organiseerden de Rabobank, DEB.nl en MKB-Nederland het webinar ‘Netcongestie begrijpen en oplossen’. Servaas van der Ven, van MKB-Nederland vertelt wat netcongestie is en hoe het programma Netcongestie bedrijfsleven ondernemers ondersteunt en betrekt, Esmeralde van Vliet van het ministerie van Klimaat en Groene Groei vertelt wat ondernemers kunnen verwachten vanuit de overheid, ondernemer Jan Ros van La Coquerie heeft netcongestie zelf ondervonden en vertelt waar hij tegenaan liep en hoe hij dit heeft opgelost. Tot slot vertelt Bas Paardekooper, van Energieke Regio, over mogelijk collectieve oplossingen, zoals een energy hub.

Bekijk het webinar op de website van de Rabobank

Bijna 100% van de ondernemers ervaart netcongestie als urgent probleem voor het Nederlandse bedrijfsleven