Steeds meer mensen kiezen ervoor om bewuster om te gaan met hun consumptiepatroon. Dat doen ze door minder te kopen en duurzamer te leven. Oftewel, consuminderen. Maar hoe ga je als online verkoper om met een duurzame trend die stuurt op minder aankopen? In dit artikel bespreken we verschillende manieren waarop je met consuminderen om kunt gaan en welke kansen er liggen.
Wat is consuminderen?
Consuminderen gaat over het bewust verminderen van consumptie. Dus minder kopen, gebruiken en verspillen. Het idee achter consuminderen is simpel: de impact van consumptie op het milieu verkleinen. Door minder te consumeren besparen we op grondstoffen en energie. En dat draagt bij aan een duurzamere toekomst.
Wat betekent consuminderen voor jou als online verkoper?
De opkomst van consuminderen zorgt ervoor dat je klanten kritischer worden in hun aankoopbeslissingen. Dit kan een flinke uitdaging zijn, maar het biedt ook nieuwe kansen. Klanten die bewuster consumeren, zoeken vaak naar producten van hogere kwaliteit, duurzamere materialen. Ze kopen graag van bedrijven die duurzaam produceren en productie en bedrijven die maatschappelijk verantwoord ondernemen. Dit betekent dat je als online verkoper je aanbod en marketingstrategie hierop kunt afstemmen.
7 manieren waarop je consuminderen in je voordeel laat werken
Als online verkoper kun je verschillende tactieken toepassen om consuminderen in je voordeel te laten werken:
-
Focus op kwaliteit boven kwantiteit
In plaats van te streven naar hoge verkoopvolumes, kun je je richten op het aanbieden van hoogwaardige producten die langer meegaan. Op die manier leidt consuminderen niet tot een lagere omzet.
Wanneer je kwaliteitsproducten aanbiedt, profiteer je ook van andere voordelen. Dit soort producten gaat over het algemeen langer mee. Zo krijgen je klanten meer waarde voor hun geld. En dat kan positief uitpakken voor de klanttevredenheid en merkwaarde.
Minder afval
Kwaliteitsproducten met een lange levensduur zorgen ook voor minder afval. Een vervangend product kopen is namelijk minder snel nodig en dat scheelt afval. Bijdragen aan een kleinere afvalberg is niet alleen beter voor het milieu, het kan ook een duurzaam imago van je bedrijf versterken. En dat kan weer leiden tot hogere klantloyaliteit en positieve mond-tot-mondreclame.
-
Introduceer duurzame productlijnen
Overweeg om duurzamere opties toe te voegen aan je productassortiment. Dit kunnen producten zijn gemaakt van gerecyclede materialen, biologisch afbreekbare verpakkingen of items die op een eerlijke manier zijn geproduceerd. Door dit soort producten aan te bieden, spreek je een groeiende groep milieubewuste consumenten aan.
Goede Keuze-label bol
Ben je als online verkoper actief op het partnerplatform van bol? Dan is er nog een reden om je assortiment te verduurzamen. Je producten kunnen namelijk een duurzaamheidslabel verdienen, het ‘Goede Keuze-label’. Daarmee wordt een product beter vindbaar in de zoekresultaten en val je op een positieve manier op bij klanten; duurzaamheid speelt bij het merendeel een belangrijke rol in de aankoopbeslissing.
Een artikel verdient dit label zodra je producten voldoen aan ten minste 1 van deze 3 punten:
- Je artikel heeft een goedgekeurd keurmerk
- Je artikel bestaat voor minimaal 50% uit duurzamer materiaal, bijvoorbeeld Kurk, Lyocell of Linnen
- Je artikel zit in in een productcategorie dat goedgekeurd is als duurzamer alternatief
-
Bied reparatie- en onderhoudsdiensten aan
Moedig je klanten aan om producten te laten repareren in plaats van ze te vervangen. Door reparatie- en onderhoudsdiensten of (vervangende) onderdelen aan te bieden, creëer je een aanvullende inkomstenstroom en versterk je de relatie met je klanten. Ook dit draagt weer bij aan het verminderen van afval en bevordert een duurzaam imago.
-
Transparante communicatie
Wees open over de herkomst van je producten, de materialen die worden gebruikt en de stappen die je neemt om je ecologische voetafdruk te verkleinen. Denk bijvoorbeeld aan het verminderen van scope 1,2 en 3-emissies. Transparantie wekt vertrouwen bij consumenten. Daarmee zet je je merk neer als betrouwbaar en verantwoordelijk.
Onderbouwing duurzaamheidsclaims
Houd ook rekening met het volgende: je mag niet zomaar met duurzaamheidsclaims strooien. Volgens richtlijnen van de ACM (Autoriteit Consument & Markt) moet je kunnen aantonen dat een duurzaamheidsclaim juist is. De claim mag je klanten namelijk niet misleiden over de duurzaamheid van je producten.
-
Stimuleer bewustere consumptie
Informeer je klanten over de voordelen van bewustere consumptie en hoe jouw producten bijdragen aan een duurzamere levensstijl. Dit kan bijvoorbeeld via blogs, workshops, of social media campagnes. Door zowel je werknemers als je klanten te betrekken en te informeren, bouw je aan een gemeenschap die jouw waarden deelt.
-
Implementeer een circulair business model
Onderzoek mogelijkheden om over te stappen naar een circulair businessmodel. Dit houdt in dat je de optie biedt om producten na gebruik weer terug te nemen. Deze producten kun je recyclen, opknappen (refurbishment) of direct als tweedehands aanbieden. Zo genereer je een nieuwe inkomstenstroom. Ook vermindert een circulair businessmodel afval en leidt het tot lagere kosten.
Bol CEO Margaret Versteden-van Duijn is groot voorstander van een circulair businessmodel: “Circulair winkelen moet mainstream worden”.
-
Samenwerkingen en partnerschappen
Werk samen met andere duurzamere merken of organisaties om gezamenlijke initiatieven te lanceren. Dit kan variëren van gezamenlijke productlijnen tot evenementen die duurzaamheid promoten. Dit soort samenwerkingen kan je bereik vergroten. Ook zullen bestaande en nieuwe klanten je merk sneller verbinden aan duurzaamheid.
Hoe speel je in op de deeleconomie: van bezit naar gebruik?
Deeleconomie en consuminderen gaan hand in hand. Spullen delen of huren in plaats van kopen leidt namelijk tot consuminderen. Als online verkoper kun je de deeleconomie gebruiken door diensten of producten aan te bieden die meer gaan over delen dan kopen.
Hier zijn een paar voorbeelden:
- Producten verhuren: in plaats van spullen te verkopen, kun je ze verhuren. Denk aan het verhuren van gereedschap, elektronica, kleding, of meubels.
- Bedrijfsmiddelen delen: je kunt ook bedrijfsmiddelen delen met andere bedrijven, zoals kantoorruimte, apparatuur of machines.
- Abonnementsdiensten: bied een abonnement aan waarbij klanten producten voor een bepaalde tijd kunnen gebruiken en daarna terugsturen of ruilen. Bijvoorbeeld, een kledingabonnement waarbij klanten elke maand andere outfits kunnen dragen.
- Peer-to-peer platformen: sluit je aan bij een platform waar klanten onderling spullen kunnen huren of delen, zoals auto’s, sportspullen of elektronica.
- Samenwerken met klanten: werk samen met je klanten om nieuwe producten te maken die goed passen bij de deeleconomie, zoals modulaire meubels. Die lenen zich uitstekend voor delen en hergebruik.
Een uitdaging die mooie kansen biedt
Door duurzame tactieken toe te passen kun je inspelen op duurzame trends die leven bij je klanten. Het draait om het vinden van een balans tussen economische groei en ecologische verantwoordelijkheid. Door bewuste keuzes te maken en je bedrijfsmodel aan te passen op consuminderen, kun je een positieve impact maken op zowel de planeet als je bedrijfsresultaten.
Lees ook: Verduurzamen van je webshop: hoe pak je dat aan?
Beeld: Envato