Duurzaamheid is allang geen trend meer. Het is een noodzaak. Voor jou als online verkoper betekent dit niet alleen het verkleinen van je ecologische voetafdruk, maar ook het winnen van klanten die steeds bewuster kiezen. In dit artikel ontdek je praktische en haalbare manieren om je webshop te verduurzamen. Zo word jij een groene voorloper in jouw branche.
Waarom zou je je webshop verduurzamen?
Je webshop verduurzamen is belangrijk om verschillende redenen. Zo kiezen steeds meer consumenten bewust voor duurzamere producten en bedrijven. Als je webshop duurzamer is, trek je deze klanten aan en bouw je een goede reputatie op.
Daarnaast help je het milieu door de impact van je bedrijf te verkleinen. Denk aan minder afval door verpakkingen en minder uitstoot door transport.
Lagere kosten
Door minder en duurzamere materialen te (her)gebruiken, zoals gerecycleerde of biologisch afbreekbare verpakkingen, verminder je zowel de kosten voor inkoop als afvalverwerking. Slimme verpakkingsoplossingen zorgen er ook voor dat je producten efficiënter kunt versturen, wat leidt tot lagere transportkosten.
Daarnaast kun je zorgen voor een aanzienlijke besparing op energiekosten door over te stappen op energiezuinige apparaten en -verlichting in je magazijn of kantoor.
Wet- en regelgeving
Er komt steeds meer wetgeving rondom duurzaamheid. Een goed voorbeeld is scope 3-emissie waar grote bedrijven de komende jaren al mee aan de slag moeten. En ook als je nog niet verplicht aan je scope 3-emissies moet werken, kan het wel al voorkomen dat je onderdeel bent van de waardeketen van een ander bedrijf. Een bedrijf kan dus bij je aankloppen, vragen naar je emissies én zelfs aansturen op het terugdringen van je emissies.
Bovendien ben je, door nu al stappen te zetten, voorbereid op toekomstige wetgeving en voorkom je mogelijke boetes.
Investeerders, banken en de ESG-criteria
Ook kan een duurzame webshop aantrekkelijker zijn voor investeerders en banken. Deze partijen hechten steeds meer belang aan de milieu-impact van bedrijven. Dit wordt vaak beoordeeld aan de hand van ESG-criteria (Environmental, Social, and Governance), die de duurzaamheid en maatschappelijke verantwoordelijkheid van een onderneming evalueren. Steeds meer investeerders en banken zijn sneller bereid gunstige leningen te verstrekken aan bedrijven die werken aan duurzaamheid. Dat draagt namelijk bij aan hun eigen ESG-doelstellingen te halen.
Kortom, door je webshop te verduurzamen, maak je je bedrijf klaar voor de toekomst. Je draagt bij aan een beter milieu, trekt bewustere klanten aan, en kunt in veel gevallen makkelijker financiering rond krijgen. Verduurzamen is dus goed voor zowel het milieu als je bedrijf.
Hoe maak je je webshop duurzamer?
Er zijn verschillende manieren om je webshop duurzamer te maken. Hieronder lees je wat je zoal kunt doen.
Kijk eens goed naar je productcatalogus
Kijk eens goed naar de producten die je verkoopt. Kun je duurzamere alternatieven aanbieden? Denk aan producten die gemaakt zijn van gerecyclede materialen of biologisch afbreekbaar zijn. Kies voor leveranciers die duurzaam werken. En vertel je klanten waar de producten vandaan komen, zodat zij bewuste keuzes kunnen maken.
Goede Keuze-label bol
Ben je als online verkoper actief op het partnerplatform van bol? Dan is er nog een reden om je assortiment te verduurzamen. Je producten kunnen namelijk een duurzaamheidslabel verdienen, het ‘Goede Keuze-label’. Daarmee wordt een product beter vindbaar in de zoekresultaten en val je op een positieve manier op bij klanten; duurzaamheid speelt bij het merendeel een belangrijke rol in de aankoopbeslissing.
Een artikel verdient dit label zodra je producten voldoen aan ten minste 1 van deze 3 punten:
- Je artikel heeft een goedgekeurd keurmerk
- Je artikel bestaat voor minimaal 50% uit duurzamer materiaal, bijvoorbeeld Kurk, Lyocell of Linnen
- Je artikel zit in in een productcategorie dat goedgekeurd is als duurzamer alternatief
Onderzoek milieuvriendelijke alternatieven voor verpakkingen
Online verpakkingen zorgen voor veel afval en te grote verpakkingen is een van de grootste ergernissen van klanten. Zorg voor goed passende dozen met zo min mogelijk lucht. Kies voor gerecyclede of herbruikbare verpakkingen en gebruik zo min mogelijk verpakkingsmateriaal. Toch vulmateriaal nodig? Vermijd plastic en ga voor gerecycled karton of andere milieuvriendelijke opties. Vertel je klanten ook waarom je voor duurzame verpakkingen kiest en moedig ze aan om deze te hergebruiken of te recyclen.
Optimaliseer je logistieke proces
De manier waarop je producten bezorgt, kan misschien ook duurzamer. Werk samen met bezorgdiensten die gebruikmaken van fietsen of elektrische voertuigen. Geef je klanten de optie om voor klimaatneutrale verzending te kiezen. Plan leveringen efficiënt, zodat bezorgdiensten minder kilometers maken. Dit draagt allemaal bij aan een lagere CO2-uitstoot.
Retouren, circulariteit en refurbishing
Retouren zijn vaak een grote belasting voor het milieu. Dat zit namelijk zo:
- Retourzendingen vragen om extra transport en dat leidt tot meer CO2-uitstoot. Dit verhoogt je scope 3-voetafdruk.
- Retouren moeten vaak opnieuw verpakt worden. Dus dubbel zoveel verpakkingsmateriaal dat extra afval oplevert.
- Sommige retouren kun je niet opnieuw verkopen en worden vernietigd. Dit zorgt voor verspilling van materialen en energie.
Probeer het aantal retouren te verminderen door duidelijke productomschrijvingen te geven en goede klantenservice te bieden.
Refurbishment
Denk ook aan het hergebruiken of opknappen van producten (refurbishing). Dit draagt bij aan een circulaire economie. Een goed voorbeeld zijn smartphones die opgeknapt worden en een tweede leven krijgen. Zeker als je elektronica aanbiedt, is refurbishment het overwegen waard.
Inruilkorting
Moedig klanten aan om producten na gebruik weer in te leveren met een inruilprogramma. Bijvoorbeeld door korting te geven op een nieuw artikel als iemand een gebruikt artikel inlevert.
Reparatieservice
Overweeg een reparatieservice als dat mogelijk is voor de producten die je aanbiedt. Door defecte producten van je klanten te repararen, verleng je de levensduur. En dat zorgt voor minder verspilling Zo voeg je extra waarde toe aan je producten en werk je aan een duurzamer bedrijfsmodel. Bovendien versterk je hiermee je klantrelatie.
Deze alternatieve bedrijfsmodellen en nieuwe inkomstenbronnen sluiten ook nog eens perfect aan bij een duurzame trend: consuminderen.
Hoe maak je je organisatie duurzamer?
Naast de bedrijfsprocessen van je webshop kun je ook je organisatie duurzamer maken. Hier zijn een paar tips:
Je eigen verbruik
Kijk naar hoeveel energie je bedrijf verbruikt en zoek manieren om dit te verminderen. Gebruik energiezuinige apparatuur en verlichting. Schakel over op groene stroom, zorg dat je servers energiezuinig zijn en moedig je medewerkers aan om bewust met energie om te gaan.
Zakelijk reizen
Reizen veroorzaakt veel CO2-uitstoot. Beperk daarom het aantal zakelijke reizen. Gebruik videoconferenties voor vergaderingen op afstand. Moet je toch reizen? Kies dan voor duurzamere opties zoals de trein of elektrische auto’s.
Bedrijfscultuur
Maak duurzaamheid een vast onderdeel van je bedrijfscultuur. Stimuleer medewerkers om duurzamere keuzes te maken, zowel op het werk als thuis. Dit kun je doen door trainingen te geven, bewustwordingscampagnes te organiseren en duurzame initiatieven te belonen.
Hulp bij het verduurzamen van je webshop
Je webshop duurzamer maken is goed voor het milieu én voor je bedrijf. Door stap voor stap duurzamer te werken, kun je je bedrijf laten groeien en tegelijkertijd je ecologische voetafdruk verkleinen. Begin vandaag nog en maak van je webshop een duurzame onderneming. Weet je niet zo goed hoe je dit aanpakt en heb je hulp nodig? Bezoek dan de ‘Klimaathub’ op het partnerplatform van bol. Hier vind je allerlei praktische informatie en instructievideo’s die je helpen met je duurzame transformatie. Ook werkt bol samen met verschillende partijen die je kunnen helpen met duurzamer ondernemen. Ontdek wat deze duurzame relaties voor jou kunnen betekenen.
Beeld: Envato